• 03-03-2026, 11:55:24
    #1
    Arch Linux'u taban alan CachyOS, son 1 yıldır Linux dünyasının yükselen yıldızı olarak kabul ediliyor. Tamam da benzeri şekilde Arch Linux'u taban alan diğer dağıtımlara göre çok daha başarılı olmasının sebepleri neler?


    Linux dünyasında sürekli olarak "eski bilgisayarı canlandırma" propagandası yapıldığına hepimiz şahit olmuşuzdur. Bu yüzden genel olarak Linux eski donanımlar içindir gibi yanlış bir algı oluşturuluyor. İşte tam da bu noktada CachyOS devreye giriyor. Zen4 gibi yeni nesil mimarileri odak noktasına alarak Linux'un sadece eski donanımlarda değil yeni donanımlarda da oldukça başarılı olduğunu bizlere kolay bir şekilde, son kullanıcıya hitap ederek başarıyor. Oyun konusunda da kendi "Proton" forklarını hazırlayarak son kullanıcının neredeyse Windows'a yakın bir oyun performansı almasını sağlıyorlar. Son zamanların en başarılı çalışmalarını ortaya koyup bunu da çok güzel bir şekilde pazarlıyorlar.

    Siz daha önce Linux'u hiç deneyimlediniz mi? Tercih ettiğiniz dağıtım hangisi oldu. Özellikle yan tarafta tutulan eski bilgisayarla yerine, asıl donanımınızda CachyOS gibi bir dağıtımı daha önce denediniz mi? Fikirleriniz benim için değerli belirtirseniz sevirim. Aynı zamanda teknoloji, işletim sistemleri ve Linux konusunda ilginiz varsa YouTube kanalıma abone olmanız da beni çok sevindirir. 🙂

  • 16-03-2026, 17:22:46
    #2
    Videonu izledim hocam emeğine sağlık, senin yüzünden yine W11 format atıp Linux denemek zorunda kaldım CachyOS kurulum sırasında bir hata verdi ama aynı şekil ikinci denememde kurdu. Ama sanki bir şeyler yavaş gibiydi çözemedim, sonra Pardus denedim çok güzel bir arayüzü, pratikliği var, sıfır linux deneyimim olmasına rağmen sevdim benimsedim ama o da Harici sdd görmedi yedeklerim oradaydı mecbur silmek zorunda kaldım Pardusu. Linux mint kurdum 3-4 gündür iyi gidiyor, sevdim. Sanırım linux da kalacağım (Kur kaldır dışında hiç bir linux deneyimim yok)
  • 17-03-2026, 09:04:45
    #3
    Padre adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Videonu izledim hocam emeğine sağlık, senin yüzünden yine W11 format atıp Linux denemek zorunda kaldım CachyOS kurulum sırasında bir hata verdi ama aynı şekil ikinci denememde kurdu. Ama sanki bir şeyler yavaş gibiydi çözemedim, sonra Pardus denedim çok güzel bir arayüzü, pratikliği var, sıfır linux deneyimim olmasına rağmen sevdim benimsedim ama o da Harici sdd görmedi yedeklerim oradaydı mecbur silmek zorunda kaldım Pardusu. Linux mint kurdum 3-4 gündür iyi gidiyor, sevdim. Sanırım linux da kalacağım (Kur kaldır dışında hiç bir linux deneyimim yok)
    Linux’da bir şeyler yavaş gibi geliyorsa normalden (hele Windows’a kıyasla) çok muhtemel Nvidia sürücü sorunu yaşıyorsunuzdur. Nvidia sürücü sorunlarında genelde “Nvidia-open” sürücüleriyle sorunlar ortadan kalkar. Linux Mint Cinnamon, Fedora’dan sonra en uzun kullandığım dağıtım. Pişman etmez. Güzel bir tercih yapmışsınız. Eğer bir sorun yaşarsanız elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.
  • 17-03-2026, 15:10:23
    #4
    FrknYLMZ adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Linux’da bir şeyler yavaş gibi geliyorsa normalden (hele Windows’a kıyasla) çok muhtemel Nvidia sürücü sorunu yaşıyorsunuzdur. Nvidia sürücü sorunlarında genelde “Nvidia-open” sürücüleriyle sorunlar ortadan kalkar. Linux Mint Cinnamon, Fedora’dan sonra en uzun kullandığım dağıtım. Pişman etmez. Güzel bir tercih yapmışsınız. Eğer bir sorun yaşarsanız elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.
    Teşekkür ederim hocam, şimdi Zorin OS kurdum. Çok akıcı ve hızlı bir linux dağıtımı beğendim fakat, Nvidia ile ilgili bir sorun var sanırım. Ekran parlaklığını açmama rağmen karanlık gibi duruyor. Sanırım Nvidia driver ile ilgili bir sorun, Secure boot kapatabilirsem kurmaya çalışacağım Yada kurabilmişim haberim yok, ekran görüntüsü aldım

  • 17-03-2026, 20:41:57
    #5
    Padre adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Teşekkür ederim hocam, şimdi Zorin OS kurdum. Çok akıcı ve hızlı bir linux dağıtımı beğendim fakat, Nvidia ile ilgili bir sorun var sanırım. Ekran parlaklığını açmama rağmen karanlık gibi duruyor. Sanırım Nvidia driver ile ilgili bir sorun, Secure boot kapatabilirsem kurmaya çalışacağım Yada kurabilmişim haberim yok, ekran görüntüsü aldım

    "Distro Hopping" dediğimiz olaya başlamışsınız bile.. 😅 Bahsettiğiniz sorun birkaç farklı sebepten kaynaklanabiliyor. Bazen dağıtımların kullandığı kernel (linux çekirdek) sürümünden kaynaklı da olabiliyor veya Intel kaynaklı bazı sorunlar oluşabiliyor. Ama genelde sizin de bahsettiğiniz gibi ekran kartı sürücüleriyle alakalı oluyor. Bu ekranda 2. seçenek olan kapalı kaynak kodları seçip tekrardan bilgisayarı yeniden başlatıp deneyebilirsiniz. Nvidia sürücüleri Linux dünyasında biraz sorunludur. Bu tamamen şirketin kendisinden kaynaklı sorunlar. AMD mesela Windows'dan bile daha performanslıdır. Hele AMD işlemcileri özellikle son zamanlarda CachyOS ile bildiğin uçuşa geçiyor.
  • 17-03-2026, 21:02:14
    #6
    Benim de radarımda CachyOS var. 1-2 ay önce kurayım dedim, sonra Windows 10 LTSC + Debloat ile tanıştım. Boşta 2-3 gb rama düştü tüketim. Bu yüzden Linux'a geçemedim.
  • 17-03-2026, 22:07:21
    #7
    Hastesi adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Benim de radarımda CachyOS var. 1-2 ay önce kurayım dedim, sonra Windows 10 LTSC + Debloat ile tanıştım. Boşta 2-3 gb rama düştü tüketim. Bu yüzden Linux'a geçemedim.
    Windows’un LTS sürümlerini sıklıkla duyuyorum. Ancak deneyimleme şansım hiç olmadı. Oyun konusunda nasıl mesela? Özellikle yeni grafik kartları konusundaki performansını merak ediyorum doğrusu.
  • 17-03-2026, 22:27:28
    #8
    FrknYLMZ adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Windows’un LTS sürümlerini sıklıkla duyuyorum. Ancak deneyimleme şansım hiç olmadı. Oyun konusunda nasıl mesela? Özellikle yeni grafik kartları konusundaki performansını merak ediyorum doğrusu.
    Pek fazla oyun oynayan birisi değilim. O yüzden detaylı bir farkı söyleyemem. Arada 1-2 oyun oynarım. Oynarken yarım saat sonra ısınıp fan açan laptop artık ısınmıyor. Zaten asıl amacım kaynak tüketimini azaltmaktı. Nitekim öyle de oldu.
  • 29-03-2026, 12:44:45
    #9
    GenyMotion gibi alternatifler randımanlı ve istediğim gibi olmadığı için yıllardır uzak kalmama rağmen Windows 10 LTSC kurdum geçenlerde, bir diskte birden fazla işletim sistemi olmasın diye de Linux dağıtımlarını sanal makineler şeklinde kullanıyorum işte. Windows 10'u sadece MuMuPlayer amaçlı kullanıyorum, internette takılmaca vs diğer işler için yine alışkın olduğumdan sanal makinelerdeki Linux dağıtımlarından faydalanıyorum. Fedora Cinnamon Spin, Cachy OS (KDE) ve Ubuntu (GNOME, LTS ve Pro şekilde) var, test ve bazı gözlemler için AntiX 26 Runit de kurdum dün. Bu bilgisayarım PC tabii, ortalama bir cihaz. Eğer son model bir dizüstü bilgisayar alırsam, doğrudan tek sistem Bazzite OS ya da Nobara falan kullanmayı deneyeceğim, olmadı Cachy OS yine (en kötü ihtimalle Fedora KDE).