kaçak sigara, satışı yasak olan ürünler, fırsatçılık stokçuluk vs hepsine tamam ama çok düşük kar marjı ile satışını yaptığı ürünlerin banka komisyonunu müşteriye yansıtması kadar doğal ne var ? Neden bu konu zincir marketlerle kıyaslanıyor. Türkiye de bulunan zincir marketler almış başını gidiyor günlük hacmi kim bilir ne kadar bu adam komisyonu üstlenebilir belki bu zincir marketlerden bankalar komisyon bile almıyordur ama küçük esnaf öyle değil nakit aldığı ürünü sana kartla verip üzerine banka komisyonu ödemesi bence mantıklı değil. Örneğin bir kola alırsın bir cips alırsın vs adam totalde kar marjı yüksek olduğu için fark koymadan kart geçer ama sigaranın zaten kar marjı oldukça düşük bunu da bankaya verirse bu adam bu sigarayı neden satsın ?
Ziraat bankası benden 100 TL de 2 TL kesiyor müşteri geliyor 500 TL fatura ödemek istiyor banka benden 500 TL için 10 TL alıyor ben ise müşteriden 3 TL alıyorum -7 TL zarardayım farkını koymazsam. Ama adam geliyor şarj aleti alıyor 50 TL diyelim benim o üründe kar marjım yüksek direk 50 TL çekiyorum ama kontör fatura da ekliyorum üzerine. Bakkalarda böyle sigara gibi kar marjı düşük ürünlere fark eklemesi bence gayet normal.
Komisyon kısmını detaylandırdım, haklısınız zaten kar yoksa elbette yansıtmak durumunda kalabilirler ancak bu sadece küçük miktarlarda olmayabiliyor ve ben etik bulmuyorum, sonuçta pos cihazı var, anlaşma banka ile, neden müşteri karşılıyor ki bunu.
Söylediğiniz doğru ve esnaflık pişmanlıktır.
Esnaflık hakikaten pişmanlık, hiçbir düzeni ve garantisi yok. Artık dijital kısmı da var ve bence biz de onlardan biriyiz. Evde herhangi birşeyde sorun oluştuğunda çağırdığımız ustalar gibi, insanlar da bazı konularda bizden yardım alıyor. Ağırlıklı olarak bireysele hitap ettiğimiz için küçük esnafız. Doğru yoldan ilerleyip de kayda değer kazanabilenlerimiz az. Gerçek hayattaki bozuk düzen devam ediyor kısacası...