• 01-06-2017, 15:34:13
    #1
    Herkese merhaba,

    Ethereum Kazmak Part 1 konusu, işin teorik kısmıydı. Okuyan ve set inşa etmeye karar veren arkadaşlarımız gibi bende Part 1 konusunu açtıktan sonra, bir set daha kurmaya karar verdim ve 26 Nisan'da başladığım toplama işini tam 34 gün sonra tamamlayabildim.

    Öncelikle 6 ekran kartını Amazon üzerinden sipariş ettikten sonra gümrükte takıldığını gördüm ve kartları geri göndermek zorunda kaldım. Bu en az 2 haftalık zaman kaybına sebep oldu. Aslında seti 2 haftadan az bir sürede toplamak mümkün.

    Yurtdışından kart sipariş edicek arkadaşlara tavsiyem, 1-2 karttan fazla sipariş vermeyin. 2 kart ve üstü ticari olarak algılanıyor, gümrük müşaviri tutup, ürünü gümrükten çektirmeniz gerekir ki buda ekstra masraf demek.

    Konuyu 26 Nisanda Ytparada açtığımda Ethereum fiyatı $44-$55 bandında geziyordu, şu anki fiyatı ise $232.

    Topladığım bu set için halen 3 kartım eksik, piyasadaki tüm kartlar tükenmiş fakat bu durumdan hiç şikayetçi değilim. Ülkemizdeki mining işine gösterilen ilginin artması harika birşey, çok mutlu oldum. Türkiye piyasasında kart bulamayan arkadaşlara önerim Computeruniverse, Amazon, Ebay, Mindfactory veya diğer siteleri takip etmeleri ve alternatif kartlara yönelmeleri şeklinde olacaktır.

    Öncelikle mining işi için toplamanız gereken parçaları yayınlayarak başlayalım;

    6 tane ekran kartı
    ASRock H81 R2.0 Anakart (Alternatifler: Asrock H98 / MSI Z170A-Z270A / Biostar TB85) > LGA 1150 / DDR3 Anakartlar)
    LGA 1150 G1840 İşlemci
    4GB DDR3 1600Mhz RAM
    Evga G2 1200W Güç Kaynağ
    120GB SSD
    6xRiser

    Watt ölçer
    Termometre
    Display Emulator(Dummy Plug)
    ATX Power Switch Kablosu
    Wifi USB veya Ethernet kablosu

    1. Display Emulator(Dummy Plug) nedir ve bu işin en kilit parçası?




    Amazon linki; https://www.amazon.com/gp/product/B00FLZXGJ6/ > Kargo ile birlikte 50 TL

    Eğer HDMI girişli bir monitörünüz varsa set için onu kullanabilirsiniz fakat eğer böyle bir monitörünüz yoksa ise sizi 300 TL'lik bir masraftan kurtarıcak bir parça bu.

    Dummy plug, ekran kartına veya anakarta takıldığı zaman sanki bir monitör varmış gibi davranıyor ve Windows'un açılmasını sağlıyor. Sizde teamviewer ile uzaktan bağlanıp yönetebiliyorsunuz.

    Tabi öncesinde Teamviewer, Windows kurulu olmalı.

    2. Set başına bütçeyi $2500 ile sınırlı tutun. Bu rakamın üzerine çıkmayın.

    Kart başına $200-$300'dan fazla vermeyin. Bu rakamın üstü set için harcadığınız paranın artması buda orta vadede sete yaptığınız yatırımın daha geç geri dönmesi anlamına gelir.

    Eğer piyasada RX 480-580 bulamıyorsanız, şu alternatif kartlara yönelebilirsiniz;

    Sapphire Nitro+ 8GB RX 480-580 Default kazım hızı 18-22. Overlock+BIOS ile 29-31'e çıkıyor. Ona göre bir kıyaslama yapabilirsiniz;

    ASUS GTX 970 Strix > 17.9 Mh/s
    Asus GTX 980 Strix > 19.6 Mh/s
    AMD R7 265 > 13.5 Mh/s
    CLUB3D HD 7950 > 24.7 Mh/s
    AMD RX 480 > 24.3-26.7 Mh/s
    EVGA 970 SSC > 18 Mh/s
    XFX HD 7970 > 20.7 Mh/s
    ZOTAC GTX 1080 > 31 Mh/s
    Sapphire RX 470 8GB > 26 Mh/s
    GIGABYTE GTX 780 > 18.5 Mh/s
    MSI 980 Ti Seahawk > 23.5 Mh/s

    3. Tüm parçaları aldım, nasıl birleştirip kazmaya başlayacağım?


    https://www.youtube.com/watch?v=2z1gX_XVIHE


    4. İndirmeniz gereken önemli programlar;

    1. Windows 10 64 Bit UEFI > Bunu .iso olarak indirdikten sonra http://wudt.codeplex.com/ adresine gidin ve USB tool'u indirin ardından USB'nin içerisine Windows 10'u kurun.
    2. GpuZ > Ekran kartınız hakkında bilgiye sahip olmak, sıcaklık, watt takibi yapabilmek için.
    3. Hwinfo > Benzer şekilde ekran kartı hakkında detaylı verilerin paylaşıldığı program.
    4. ATIWinflash > BIOS Flash.
    5. Polaris BIOS Editor > Manuel BIOS Flash
    6. DDU (Display Driver Uninstaller)
    7. Ekran kartı driverları(Bu aldığınız kart üreticisi ve modeline göre değişir.)

    5. Pool(Havuz) nedir? Nasıl cüzdan açarım? Nasıl kazım yaparım?

    Artık parçalarınızı aldınız, birleştirdiniz, tüm programları ve gerekli olan driverları kurdunuz ve kazım yapmaya hazırsınız.

    Öncelikle pool(havuz) mantığını açıklayarak başlayalım. Diyelim ki ethereum kazmak istiyorsunuz o zaman;

    Dwarfpool
    Ethpool
    Ethermine

    Bu üç havuzdan bir tanesini seçmelisiniz. ÇikolatalıPastacoin örneği ile pool mantığını açıklayalım;

    ÇikolatalıPastacoin diye birşey olduğunu varsayalım. Şimdi bu coini ilk keşfedenlerdensiniz, kazım zorluğu inanılmaz düşük ve sizin kurduğunuz kazım setide inanılmaz güçlü.

    Siz, kendi başınıza kazım yaparak ÇikolatalıPastacoin bloklarını keşfedebiliyorsunuz. Her bulduğunuz blok için size 6 ÇikolatalıPastacoin ödül veriliyor.

    Ama o da ne? Bir anda ÇikolatalıPastacoin popüler olmaya başladı, herkes alım-satım yapıyor, herkes kazmaya başlıyor bu durumda ÇikolatalıPastacoin'in kazım zorluğu artıyor.

    Artık eskisi gibi ÇikolatalıPastacoin bloklarını bulamıyorsunuz bu durumda güçlerin birleştirilmesi gerekiyor ki bloklar bulunsun. O yüzden seti olan herkes bir havuzda toplanıyor ve birlikte ÇikolatalıPastacoin kazıyorlar, böylelikle havuzun kazım gücüne bağlı olarak ÇikolatalıPastacoin blokları bulunuyor ve gelen ödüller, kazım hızlarına göre paylaştırılıyor.

    Sizde Ethereum veya diğer coinleri kazmak istiyorsanız kendinize ilk başta havuz bulmalısınız.

    5.1 Cüzdan açmak;

    Eğer ETH, ETC, Bitcoin, Zcash, Dash tutmak istiyorsanız Jaxx Wallet'ı indirin; https://jaxx.io/

    Diğer coinler içinse istediğiniz coinin websitesine giderek, cüzdanlarını bilgisayarınıza kurabilirsiniz.

    5.2 Nasıl Kazım Yaparım?

    Öncelikle Claymore Dual Miner'ı indirerek başlayalım; https://mega.nz/#F!O4YA2JgD!n2b4iSHQDruEsYUvTQP5_w



    Resimde gördüğünüz versiyonu indirmeniz gereklidir. İndirdikten sonra;



    Start dosyasına sağ tıklayıp, "düzenle" kısmına tıklayın.

    Ethereum'u Ethermine havuzunda kazmak için;

    setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
    setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
    setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
    setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
    setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100
    EthDcrMiner64.exe -epool eu1.ethermine.org:4444 -ewal ethadresiniz.setadi -epsw x

    ethadresiniz yazan yere ethereum ödemesini almak istediğiniz adres
    setadi yerine ise istediğiniz birşeyi yazabilirsiniz, genellikle birden fazla setiniz var ise karışmaması için verdiğiniz isim yeri bu kısım.

    yazıp kaydediyorsunuz, ardından start'a tıkladıktan sonra kazmaya başlıyor;



    6. Ekran kartlarının BIOS + Overclock ayarları nasıl yapılır?

    Öncelikle şunu söylemeliyim ki yeni başlayanlar için bir seti aynı 6 kart üzerinden dizmelerini tavsiye ederim, aksi taktirde karışıklık olabiliyor.

    Başlangıçta aldığınız ekran kartının içinden çıkan CD ile driver kurulumunu yapın(veya internetten de indirebilirsiniz), en güncel sürümüne yükseltin.

    BIOS+Overlock yapmak önemli çünkü kartı maksimum performansına çıkartıp, en iyi kazım değerlerini almanızı sağlıyor. Ekstra +1 Mh/s'ın bile size kazancı büyük. O yüzden BIOS+Overclock şart.

    Fakat dikkat etmeniz gereken bir nokta var ki; Aldığınız kartın "memory type" modelini öğrenin. Örneğin RX 480 için;





    Gibi 4 farklı tipi var. İnternette mining için paylaşılan BIOS ayarları da bu tiplere göre değişir, yanlış modeli kurarsanız, ekran kartına zarar verebilirsiniz. Ekran kartınızın hangi tür modele sahip olduğunu öğrenmek için Gpu-Z kullanın;



    Ekstra sorularınız için her zaman PM yoluyla bana ulaşabilirsiniz.
  • 01-06-2017, 16:11:40
    #2
    Kimlik doğrulama veya yönetimden onay bekliyor.
    Teşekkürler
  • 01-06-2017, 17:10:20
    #3
    Kimlik doğrulama veya yönetimden onay bekliyor.
    Peki bu setle yatırım maliyeti ne zaman çıkar ve ne zaman kar edebiliriz?

    ethereum kazacak olursak?
  • 01-06-2017, 17:40:15
    #4
    ortalama kazım gucu ve fiyat artışına baglı olarak minimum 6 ayda bir rig kendini amorti eder sure uzar yada kısalır
  • 01-06-2017, 19:03:30
    #5
    Yönetici onayı bekliyor
    Varan adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    ortalama kazım gucu ve fiyat artışına baglı olarak minimum 6 ayda bir rig kendini amorti eder sure uzar yada kısalır
    Teşekkür ederim.

    Önümüzdeki hafta Dubai'ye gidicem, ekran kartlarını oradan alırsam kurulum maliyetini biraz daha düşürebilirim belki.

    Birde hala emin olamıyorum işin aslında ama 6 ayda kendisini amorti edecek bir yapı ise aslında çok fazla bir risk yok ortada.

    Birde yukarıda bahsettiğiniz rig ayda ne kadar elektirik tüketecek?

    Sisteme sürekli bir müdahale gerekiyor mu?

    Yoksa Kazıma başla ve kendi haline bırak yapısında bir durum söz konusumudur?
  • 01-06-2017, 19:09:36
    #6
    kbasali adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Peki bu setle yatırım maliyeti ne zaman çıkar ve ne zaman kar edebiliriz?

    ethereum kazacak olursak?
    6 tane RX 580 Nitro+ 8GB olsun. BIOS+Overclock yapılmış bir şekilde kart başına 30 Mh/s x 6 = 180 Mh/s kazım hızı.

    Toplamda 1170 Watt elektrik harcasa(183wx6kart + 70w anakart+cpu vs.)

    Set içinde $2500 harcadığınızı ve kazım zorluğunun da her ay %50 artacağını varsayalım;



    4 ay.
  • 01-06-2017, 19:14:41
    #7
    Yönetici onayı bekliyor
    AA3 adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    6 tane RX 580 Nitro+ 8GB olsun. BIOS+Overclock yapılmış bir şekilde kart başına 30 Mh/s x 6 = 180 Mh/s kazım hızı.

    Toplamda 1170 Watt elektrik harcasa(183wx6kart + 70w anakart+cpu vs.)

    Set içinde $2500 harcadığınızı ve kazım zorluğunun da her ay %50 artacağını varsayalım;



    4 ay.
    Çok teşekkür ederim hocam,
    verdiğin istatistikteki power cost dediği elektrik gideri 300 TL

    Sisteme bakım filan yapmak gerekiyor mu peki?
  • 01-06-2017, 19:31:10
    #8
    kbasali adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Çok teşekkür ederim hocam,
    verdiğin istatistikteki power cost dediği elektrik gideri 300 TL

    Sisteme bakım filan yapmak gerekiyor mu peki?
    Kartların normal zamanlar da 58c-78c, yaz aylarında 79c-86c üstüne çıkmamasına dikkat edin. Sürekli ısı takibi yapın.

    Ayda bir kez ekran kartlarının içini açıp radyatörlerdeki tozları, kiri temizleyin. Özellikle şöyle bir şey işe yarayabilir; https://www.amazon.com/gp/product/B00S7CH6FK/

    Fanların vidalarını söküp temizlemeniz yeterli olacaktır.
  • 02-06-2017, 09:18:30
    #9
    çok sıcak bi bölgedeysek antalya felan gibi, yazları 40 dereceyi geçiyor, o zaman bir de soğutma masrafı işin içine girecek, bunun da elektriği vs. olacak, masraf biraz daha artacak sanırım?