Forumda birkaç gündür herkes sigarayı bırakma ile ilgili konu açıyor. Bende tecrübelerimi paylaşmak istedim belki birine faydam dokunur. ( Bu makaleden istifade edip sigarayı bırakan olursa tatlımı hazırlasın(!) )
Öncelikle sigarayı bırakmak için psikolojik olarak kendinizi hazırlamanız gerekiyor. Hastane köşerinde kendinizi süründürmeyin!
Yapmanız gereken şu: Sigarayı içmeye devam ederken tiksinmeye çalışın. Kokusu sizi rahatsız etsin. Sigara içerken sürekli tadı yok tuzu yok, para veriyoruz duman çıkarıyoruz gibi olumsuz düşünceler olsun aklınızda. Sigarayı birden keseceğinizi düşünmeyin. Etrafınızdan kimse sizi zorlamasın veya fikrini beyan etmesin. Çünkü dış minnaklardan gelecek her türlü söz (destekleyici olsa dahi) sizi kararınızdan vazgeçirmeye yönlendirir.
Sigarayı İşinizden Uzaklaştırın!
İşinizle meşgul olurken sigara içmemeye çalışın, iş sigarayı bırakmanıza yardımcı olan bir dosttur. Bunu ilerleyen safhada anlatacağım.
Eliniz Asla Boş Kalmasın!
Sigara aslında nikotin bağımlılığından çok psikolojik ve el bağımlılığı. Oturun kendinizi bir kontrol edin test edin; sigara canınız çektiğinde aslında ağzınıza götürüp 2 parmağınızın arasında birşey tutma isteği uyanıyor. Bu noktada ağzınıza götürebilecek birşey bulun yada ağzınızı boş bırakmayın.(Örneğin sakız)
Sigarayı Yavaş Yavaş Azaltın!
Ben günde 1.5 2 paket arası içerdim, arkadaş ortamında 3 paketede çıkardı. Biraz sabredin, canınız aşırı sigara istediğinde 1 tane yakın. Sürekli içmekten ziyade canınız istediğinde içmeye başlayın. Biraz bilinçli olarak kendinize dışarıdan bakarsanız canınız istemesede sırf keyif için içtiğinizi anlayın.
Canınızın asıl sigara istediği zamanlar: Yemekten hemen sonra, tuvalet, muhabbet(muhabbet ederken yercesine içmekten bahsetmiyorum, arkadaşlarla birer dal içmekten bahsediyorum), yağmur sonrası, manzara izlerken gibi...
Şimdi genel olarak başlık başlık değindik, neler yaptığıma bir göz atalım:
Bilgisayarla çok haşırneşir olmam sebebiyle sürekli sigara ve çay içiyordum. Bir süre sonra kapalı ortamda sigara içtiğim için baş ağrısı başladı ve her sigara içmek istediğimde balkona çıkıyordum. Daha sonra psikolojik olarak yaklaşık 1 ay kadar ne içip duruyorum laan bunu resmen eziyet, kalk git sigara iç, hava soğuksa titre, sanki esaret altındayım nasıl bağladı beni diyerek kendime birşeyler söylemeye başladım. 1 ay sonunda ben bunu azaltmalıyım dedim. Sürekli cebimden para çıkıyor ve başımı ağrıtıyor diye kendime bahaneler ürettim böylelikle sigarayı azaltma kararı aldım. Artık canım istedikçe sigara içeceğim keyfi içmek yok dedim. Yemekten sonra, yağmurdan sonra içmeye başladım. Bu kişiseldir herkeste farklılık gösterir sizin tam istediğiniz yerler ve zamanlar farklı olabilir. Günde ortalama 1.75 paket içen ben, artık günde yarım pakete düşürdüm, bir süre sonra kendimi alıştırdım ve yarım paket yeterli gelmeye başladı. Tabi bu durum bende sigarayı bırakabilirim psikolojisi uyandırdı. 1-2 hafta kadar daha böyle yarım paket içe içe devam ettirdim ve artık tamamen bırakma kararı aldım. Paketi direk attım birden sigarayı kestim ama sürekli canım sigara çekiyordu aslında sigara çekmiyordu ağzıma götürecek birşeyler arıyordum. Sonra tekrar sigara içmeye başladım. Sonra sigarayı böyle bırakamayacağımı anlayınca tekrar azaltma politikasına gittim. Günce 2-3 dal'a düşürdüm. Sonra tekrar bırakma kararı aldım yine bırakamadım. Birşeyler eksik gibi hissediyordum. Sonra tekrardan bırakma kararı aldım ama bu sefer hem bedenimi hem ağzımı hemde zihnimi boş bırakmadım. Bedenen sürekli birşeylerle meşgul oldum.(Ben teknolojiyi severim o nedenle sağda solda abuk subuk icatlar yapmaya başladım), ağzıma sakız aldım yada sürekli çekirdek çitledim. Zihnimdede sigara geldiği an hemen bir işle meşgul olmaya koyuluyordum. Örneğin sigara istediğimde, ev yapımı klima nasıl yapılır acaba diye düşünmeye başlayıp araştırmalar yaptım. Zaten sigara isteği geldikten sonra bi yarımsaat geçsin o istek azalıyordu. Daha sonra her sigara aklıma geldiğinde işe yoğunlaştım birşeyler düşünmeye başladım. Sürekli kendimi meşgul ettim. Ağzımın boş kalmaması için, hegün sigaraya vereceğim parayla sigara almaya gider gibi markete girip aklıma ne gelirse aldım. Sonuç olarak sigara içeceğime marketteki herşeyin tadına bakmaya başladım. Sonra bu durum hoşuma gitti sigara aklıma geldikçe almış olduğum aburcuburdan yemeye başladım. Bu süre zarfında elbette kilo aldım. Ailem bu durumda tabi biraz garipsedi, hergün elimde poşet poşet aburcuburla gelince...
Daha sonra sigara isteği artık hafiflemeye başladı. Arkadaş ortamına giripte sigara içenleri görünce yine sigara isteği arttı, tekrardan aynı şekilde aburcubur yemeye başladım. 1 ay kadar arkadaşlarıma sigara konusunu açtırmadım, yanımdada içtirmedim. Çünkü yanımda içtiklerinde böyle akciğerim büzüşüyor gibi hissediyordum. 1 ay sonunda yavaş yavaş yanımda sigara içmelerine izin verdim. Çünkü bu durumada alışmam gerekiyordu. Bu süre zarfında ağzıma sigarayı hiç sürmedim. yaklaşık olarak 1.5 ay kadar sigara içmemiş oldum böylelikle. Sonra sürekli yukarıdaki işlemleri devam ettirdim. Bir süre sonra sigara isteğide iyice azaldı. Ama birtürlü gitmiyordu istek. Bu seferde internetten araştırma yapıp ne kadar nikotin bulunan sebze meyve yemek varsa alayını yedim. Bu isteğide böyle bastırdım. Elim yoruldu devam edeceğim

Şimdi 5 yada 6. aydayım. Canım hafif sigara istiyor sigara cümlesi aklıma gelmediği sürece hiçbir şekilde istek yok. Yani aslında şuanki hissettiğim sigaraya başlarkenki hisettiğimle aynı: "İÇSEMDE OLUR İÇMESEMDE OLUR"
2-3 AY SONRA DENEYİP SONUÇ ALANLARI KONUYA BEKLİYORUM.