Anket Yapıla da bilir yazımı doğrudur ve geçerlidir
Toplam Katılımcı Sayısı: 2
Yapıla da bilir yazımı doğrudur ve geçerlidir
Evet, tabiki
%100,00 (2 Oy)
Hayır ya, saçmalama
%0 (0 Oy)
  • 17-05-2020, 18:51:33
    #1
    Arkadaşlar bu kelimenin yazımı konusunda gerçekten ikilemde kaldım.

    Yapıla da bilir
    Yapılmaya da bilir

    Yapıla dabilir
    Yapılmaya dabilir

    Yapıladabilir
    Yapılmayadabilir

    Not: ankette tabii ki yazılacaktı, boşluğuma geldi.
  • 17-05-2020, 18:54:14
    #2
    remzikapan adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Arkadaşlar bu kelimenin yazımı konusunda gerçekten ikilemde kaldım.

    Yapıla da bilir
    Yapılmaya da bilir




    Yapıla dabilir
    Yapılmaya dabilir


    Yapıladabilir
    Yapılmayadabilir

    Yapılabilir
    Yapılabilir de

    yapılmayabilir
    yapılmayabilir de
  • 17-05-2020, 18:54:15
    #3
    Doğru kullanımı yapılabilir de, yapılamayabilir de olması lazım.
  • 17-05-2020, 18:55:38
    #4
    Peki de araya konmak istense öyle bir şey var mi
  • 17-05-2020, 18:57:16
    #5
    remzikapan adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Peki de araya konmak istense öyle bir şey var mi
    "oladabilir" diye birşey olmaz, türkçe yazım kuralına aykırı
    Olabilir de (dahi anlamında)
    bu sebepten araya , de da eklenemez.

    en fazla;
    olabilirdi de (olabilir idi ) de
    olur.
  • 17-05-2020, 18:59:08
    #6
    remzikapan adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Peki de araya konmak istense öyle bir şey var mi
    Hocam Ramazan günü takılma böyle şeylere Öyle bir yazım olmaz. Tamamen yazım hatası olur olursa da.
  • 17-05-2020, 19:05:46
    #7
    Birleşik fiillerde iki öge arasında araya olumsuzluk eki dışında başka bir öge girmez kuralının da yaygınlaşmış istisnaları vardır. -bil- ve -kalyardımcı fiillerinden önce da ve mı ögeleri kullanılmaktadır: yapa da bilir, uyuya mı kaldın.

    Kaynak: https://www.researchgate.net/publica...ies_in_Turkish
  • 17-05-2020, 19:10:39
    #8
    bilgekadin2019 adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Birleşik fiillerde iki öge arasında araya olumsuzluk eki dışında başka bir öge girmez kuralının da yaygınlaşmış istisnaları vardır. -bil- ve -kalyardımcı fiillerinden önce da ve mı ögeleri kullanılmaktadır: yapa da bilir, uyuya mı kaldın.

    Kaynak: https://www.researchgate.net/publica...ies_in_Turkish
    Araştırmacı gazeteci yazarlıktan sonraki unvan olan araştırmacı akademisyen yazar ünvanına layık görüyorum sizi Bilge Hanım.
  • 17-05-2020, 19:14:40
    #9
    Remzi bey, yapmayabilirim yapısı, kurallı birleşik fiiller grubunda olan bir yapıdır.
    Yapı şu şekildedir:
    Esas fiil + yeterlilik anlamı veren ( e bilmek) + zaman + kişi eki.

    Bu kuralları olan böyle yazılan bir yapı, bu yapıların arasına semantik olarak anlamı güçlendirdiği bariz belli olsa da ek ya da edat gelmesi yazım kurallarına aykırı. Sözel olarak kullanmada bir sıkıntı yok ama yazarken "de" bağlacını yapı arasına koyamıyoruz. Çünkü"de" adı üstünde bağlaçtır ve iki ayrı ya da iki benzer yapıyı birleştirip anlatımı güçlendirmesini bekleriz.

    Örneğin,

    Ben bu işi yaparım da yapmasına da sana pahalıya patlar.

    Mesela burada pekiştirme anlamında kullanılmış. İki benzer ögeyi bağlamış ve bu iki ögede kendi başlarına cümle olacak güçte. Fakat sizin söylediğiniz yapıda bu cümlede olduğu gibi iki yapı yok. "-ebilmek" ek kabul ediliyor. Bu yüzden de bağlaç ile bağlanmasına lüzum görülmüyor.

    Ayrıca tebrikler,takın böyle şeyleri kafanıza, dili bilmek güzeldir