Ok arkadaslar ilk once bunu soylemek istiyorum, bu anlatimi yaparken CentOS kullaniyordum, ve baska sistemlerde nasil bir sonuc elde edilir bilmiyorum ve hicbir sorumluluk almiyorum serveriniza birsey olursa.
Ok ilk once SSH'te yapabileceginiz basit seyleri anlatmak istiyorum once, ve SSH'e girmek icin kullanabileceginiz guzel bir program.
http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe
yukarideki linkten Putty SSH clienti indirebilirsiniz. Cok guzel bir program, kullanmanizi oneririm.
Neyse simdi programi acin, ip numaranizi girin ve baglanin serveriniza, ilk once root girisi icin kullanici adi ve root sifresini soracak, bunlari girin, ondan sonra ssh'te isinize yariyacak bir kac komut gostermek isterim.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
top = bu komutu yazdiginizda serveriniz hakkinda bir cok bilgi verir, mesela su an server nekadar CPU kullandigini, server load kacta oldugunu ve hangi programlar en cok CPU kullandigini gosterir.
top'dan cikmak icin, sadece 'q' harfine basmaniz yeterli ve tekrar onceden oldugumuz yere donuyoruz
---------------------------------------------------------------------------------------------------
cd = Change directory olmasi lazim anlami, cd komutunu nasil kullaniriz? ornek olarak, diyelimki
/
desin, ve diyelimki '/var/' klasorune girmek istiyorsunuz, ozaman asagidaki komutu yazariz
cd /var/
boylece /var/ klasorune girmis oluruz, var klasorunden cikip tekrar en basa gelmek icin asagidaki kodu yaziyoruz
cd ../
---------------------------------------------------------------------------------------------------
dir = directory, su anki oldugunuz klasordeki tum dosyalari gosterir bu komut.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
pico = pico cok isine yariyacak olan bir komutdur, pico komutuyla herhangi bir dosyayi ssh den editliyebilirsiniz. ornek vereyim size.
pico /home/deneme/deneme.html
bu sadece bir ornek. .conf dosyalarida pico komutuyle editliyebilirsiniz.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
rm = silmek, bu komutla herhangi bir dosyayi silmeniz mumkun izinleri varsa.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Simdilik bukadar aklima geldikce yazarim, cogu webmaster arkadaslarimiz bu komutlari zaten cok iyi bilir... ama yeni baslayanlar icin bir baslangic noktasi olarak gordum, belki yazdiklarim biraz yardimci olur onlara.