Kat mülkiyeti, bir binanın tamamen bitmiş ve iskan alınmış olduğunu gösterir. Daire sahiplerinin tapuları tam olarak resmiyette kendilerine aittir ve daire numaraları net olarak bellidir.
Kat irtifakı ise inşaat aşamasındaki binalar için geçerlidir. Yani bina bitmemiştir. Bitmesi halinde başvuru yapılıp kat mülkiyetine geçilmesi gerekir. İskan alınana kadar bazı riskler vardır.
Sorunuzun sebebine gelecek olursak;
-Henüz inşaat halinde bir yapıysa ve kat mülkiyetine geçilmediyse firmanın güvenilirliği ve aktif durumu değerlendirilip iskan alacağı varsayılarak daire alınabilir. Ancak bazı durumlarda müteahhitler maddi gerekçelerle iskan almayabiliyorlar. bu durum ileride kat mülkiyetli bir daireye göre sizin satışınızı zorlaştıracaktır. Elektrik su bağlatırken veya banka kredilerinde nadirende olsa sorun yaşatabilir. Her iskansız yapı aynı değildir. Bazı yapılarda bazı gerekçelerle oturum izni henüz verilmemiştir. Buralar risklidir. Kredi çıkmaz elektrik su bağlatmanız mümkün olmaz. Örneğin kolon siteminde veya temel kazık yapısında sorun vardır. Çözülebilecek bir konu da değildir mağdur olursunuz. Başka bir varyasyonda ise binada oturum izni vardır. Bankalar tarafından kredi çıkıyordur. Siz buradan ev alabilirsiniz. Muhtemelen olacak tek sorun ise satacağınız zaman biraz daha zor satış yapılacak olmasıdır.
-İnşaat biteli çok olduysa ve ortada belediyenin bilgisi dahilinde olan mantıklı bir gerekçe yoksa. Muhtemelen artık orada iskan alınmaz. Yukarıda bahsettiğim riskler geçerlidir. Bir ihtimal ileride (ortada müteahhit olmadığı durumda) yönetim kararıyla iskan alınabilir. Bu durumda daire başı para toplanıp o şekilde iskan alınır. Tabii iskan alınamamasının sebebi teknik inşaatla ilgili bir konu değilse.