arkadaşlar chiplerin ömrü kullanılmakla azalmaz. performansları düşmez. yaptıkları işlemlerde hata olmaz. cipler sıcaklığa ve voltaja hassastır. voltajı sağlayan devre elemanları, bazen kondansatörler bozulur. ama kullanılsalar da kullanılmasalar da bozulabilirler. ekran kartlarında kaliteli devre elemanları kullanıldığı için bu sorunlar çok olmamakla birlikte sorun çıktığında konuşulduğundan sanki kullanımla ilgili bir problem varmış gibi algılanıyor. sorun çıkarmayan kartlar hakkında konuşulacak birşey yoktur çünkü.

ister render al ister mining yap sıcaklığı kontrol altına alabiliyorsan ve elektrik konusunda sorun olmaması için topraklama, voltaj regülasyonu falan yaptıysan korkacak birşey yok demektir. sıcaklık çok yükseldiğinde bu kartların kendi performanslarını azaltmak ve hatta kendilerini kapatmak gibi özellikleri var. ama bu kadar sınırları zorlamamakta fayda var tabii...

ancak chiplerin üzerlerindeki ısıyı (ve diğer devre elemenlarının, mesela mosfetler) soğutucu yüzeylere aktarmak için kullanılan termal macunlar var. bunların ucuzları var pahalıları var. ucuzları zamanla termal iletim özelliklerini kaybedip çatlamış kara kuru birşey haline geliyorlar. ben örneğin senede bir defa bu macunları kontrol ederim.

bilgisayar kasaları bu devirde çok hoş, çok güzel yapılıyor. renki fanlar, kompakt tasarımlar... benim gördüğüm kadarıyla bu kasaların çoğu ısı dağıtımı ve hava dolaşımı konusunda pek birşey bilmeyen, termodinamik ve akışkan dinamişiğinden anlamayan kişilerce bir başkasının tasarladığı kasaya bakarak tasalarlanmış amatör işlerden ibaret. eğer yaptığın render işleri GPU üzerinde uzun süreli biddi sıcaklık oluşturuyors kasa içerisinde bu kartın zortlayacağına emin olabilirsin. genelde GPU kullanım yüzdesini, sıcaklığını ve GPU voltajını düzenleyebildiğin programlaraı kullanarak perfomansı düşürmeyi deneyebilirsin, için rahat olsun diye...

daha pratik bir çözüm istiyorsan kasanın yanını aç ve koca bir vantilatör daya... emin ol kasadaki fanlardan daha iyi soğutacaktır. 18 makinada 6'şar GPU ile hiç kart yakmadan senelerce mining yapmış biri olarak söylüyorum. örnek olması açısından -elektronikten de naçizane iyi anladığım için- zamanlamalı bir fan sisemi kurmuştum. örneğin yarım saat kartlar kendi fanları ile çalışıyorsa, 15 dakika da büyük hava akışı sağlayan bir fan altında çalışıyorlardı. şu bebeple söylüyorum. sıcaklık en büyük düşmanındır.

haydi hepinize kolay gelsin.