Yatırım yapmak isteyen yada al sat yapacaklar için hisse işini öneriyorlar hisse senetleri tam olarak nerden alınır ve hiç bilmeyen biri bu işe girmesi sağlıklı mı
Konu oldukça detaylı ancak soruya yanıt verecek sadelikte yazmaya çalışacağım.
Bir AVM'deki tüm markaların mağazalarından cebinizdeki para miktarınca içeriye girip ortaklık alabildiğinizi düşünün.
Her birinin işletme gelir/gider/marka değeri/müşteri sayısı/mağaza sayısı vb bir sürü parametreye bağlı olarak da bir adet hissesinin fiyatı belirlenmiştir.
Siz işletmeye girip, senden şu adette almak istiyorum, senden de şu adette diyerek istediğiniz miktar ile istediğiniz adette satın alarak, istediğiniz kadar farklı markaya ortak olabilirsiniz.
AVM'den dışarıya çıktığınızda artık belki bir işletmeye belki de onlarca işletmeye ortaksınızdır.
Bu tamamen cebinizdeki yatırım yapmak istediğiniz miktara göre değişir.
Elinizdeki hisse senetlerini istediğiniz zaman satabilirsiniz. (İşlem hacmi al/sat olması kaydıyla, yoksa beklersiniz ama eninde sonunda satılır.)
Belki Bot ayakkabı üreten bir şirketine yazın ortak oldunuz, kış'ın işleri arttığında hisse fiyatı da artabileceği için satıp kâr sağlayabilirsiniz.
Veya şirketin durumu kötüye gidiyor ve bir adet hissesi aldığınız fiyatın da altına düştü, beklemek isteyebilirsiniz.
Hisseler sektörel bazda incelebilir. Banka, Üretim, İnşaat,vb.. işlerini yapan şirket hisseleri gibi..
Sizin ilgilinizi hangi sektör çekiyorsa veya şirket araştırma sonuçlarında siz hangisinin iyi / kötü olduğunu tespit ediyorsanız, bu doğrultuda hisse senedi yatırımı yapabilirsiniz.
Hisse takip edebileceğiniz site örnekleri : (Bazılarından al/sat işlemi de yapabilirsiniz)
https://tr.tradingview.com/ https://tr.investing.com/ https://www.borsadirekt.com/
Hisse bazında detaylı bilgiler :
https://fintables.com/
Hisse al/sat platformlar örnekleri:
https://www.matrikswebtrader.com/tr/home https://idealdata.com.tr/
( Hizmetler ücretli , üyelikli veya gecikmeli verilerle (15dk) fiyat verileri ile yayınlanıyor olabilir )
Gecikmeli veri : Ücretli hizmet almadığınız için hisse senedi fiyatını ekranda gerçek fiyatından 15 dk sonra gecikmeli şekilde görürsünüz. Bu da anlık al/sat kararlarınızda büyük etki oluşturur.
Hiç bilmeyenler; 6 ay gibi bir süre sanki girmiş hisse almış gibi davranarak, bu sırada da piyasayı gözlemleyip, öğrenmeye çalışıp , almış gibi yaptığı hisseleri takip edip hisselerin kâr / zarar durumu nedir kendi demosunu yapabilir.
investing sitesinde bu tarz bir izleme bölümü mevcut, orayı inceleyip kullanmasını öğrenip kolayca yapılabilir.
Gerçek hesap (Hisse alım/satım) için öncelikle banka veya aracı kurumlardan birinde yatırım hesabı sözleşmesi yapılması gerekiyor. ( Örn: Finansbank - fininvest )
Banka ve aracı kurumlar arasındaki fark komisyon oranlarıdır. Küçük yatırım miktarlarında (100-200 bin tl ) bu komisyon oranlarını çok önemsemezsini ancak yatırım büyüdükçe önem kazanır.
Bu aşamadan sonra Banka ve aracı kurumların komisyon oranlarını da gözden geçirip ona göre seçim yapmak gerekir.
Yukarıdaki yazı bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.
YTD - Yatırım Tavsiyesi Değildir.