Yanılmıyorsam Ay'a 12 kişi ayak basmıştı, üstelik bu 6 sefer eder ve tüm insanlı inişler 3 yıl içinde olup bitti. Kısacası ilk insanlı görevden bu yana 53, son insanlı görevden bu yana 50 yıl geçmiş. Emin olun 20 sene öncede insanlar neden 30 yıldır gitmiyorlar diye söyleniyorlardı hala zihniyet aynı. Birileri neden şimdi gidemiyor diye zırvalamış hatta, gidemiyor değil, gitmiyor olacak o. Ay'a gidip sağ salim geri dönmek hem çok masraflı, hem çok riskli, hem elde edilecek yeni bir bulgu neredeyse kalmadı. Teknolojinin gelişimi ile de zaten gidilmeyi gerektirecek bir şey yok. Cep telefonu varken birine bir cümle etmek için kilometrelerde kalkıp söyleyeceğinizi söyleyip tekrar geri dönmek yerine cep telefonunu kullanıyorsanız şimdi insansız sondaların yapabildiği bilimsel çalışmalar için insanlı görevlere gerek duyulmuyor. Kaldı ki olası bir aksilik ve ölümlü kaza durumunda bunun maddi ve insani zararının yanında çok daha büyük siyasi bir sonucu olur.

1969-1972 arası insanlı uzay görevlerinde halka açık şekilde astronotlar uzay aracına alkışlar ile binerler ve araç havalanırdı. O zamanın çok bilmişleri bu uzay aracını teleskoplar ile gözlemleyebiliyorlardı değil mi? Acaba bize yalan söyleyip yukarıdan bir üst caddeyi geçince okyanusun oradan genişten alıp geri dönecek mi diye takip edebiliyordu herkes haksız mıyım? Arkadaşın dediği gibi Rusya bile en büyük rakipken ve Amerika'nın açığını kollarken böyle bir iddia da bulunmamış, bilen de konuşuyor bilmeyen de. Ay yüzeyine astronotlar tarafından toplam 96 poşet atık madde bırakılmış. Ayrıca dünyadan gözlemlenebilen ve mesafeyi takip için bırakılan reflektör benzeri maddeler var, çok meraklısı alıp eline teleskop izler ve görür, boş konuşmaz. Bazı arkadaşlara hak veriyorum, düz dünyacılar saçmalığı ve ay'a gidilmediği saçmalığı baydı artık. Bilim nelerin peşinde, insanlar neyin peşinde. Ay'a insan götürmenin sadece mekik maliyeti 4 milyar dolardı diye okumuştum, diğer giderler ne kadar tutar hesaplaması çok zor, bu öyle drone uçurmak gibi bir şey değil arkadaş. Üstelik başarısızlık durumunda aynı masrafları sil baştan tekrarlama riski de var. Sadece astronot kıyafetinin adedi 100 milyon dolar ile 1 milyar dolar aralığında üstelik görevler minimum 3 insan ile gerçekleştiriliyor. Her şeyi ne kadar kolay sanıyoruz. 2 uzay mekiği maliyeti civarı olan 10 milyar dolar'a James Webb Uzay Teleskobu yapıldı ve görevine başladı, bu sayede evrenin hiç gözlemleyemediğimiz noktalarını gözlemleyebiliyoruz, bulanık şekilde gözlemlediğimiz noktaları ise ince ayrıntılarına kadar çok daha net görüntüleyebiliyoruz. Nasa ve diğer uzay ajansları sonuçta halkın vergileri ile finanse ediliyorlar ve vergileri doğru şekilde doğru yerlere harcamaları gerekiyor.