Muhasebeci olduğum için daha çok sektörleri görüyorum. İnternet işleri dışındaki reel sektörlerde de birçok sektörde işler düştü. Enflasyon bu şekilde kalırsa, İnsanlar 1-2 yıl mutfak masrafına çalışacak gibi görünüyor. Enflasyon artarsa 1-2 yıl sonra kuru ekmeğe çalışacağız. Çünkü paranın gücü azaldı. Ücret 1 yılda %100 artarken ürünler %200-300 arası arttı. Esnaf zamları mazeret gösterip üstüne bide kendine eskisi gibi aynı oranda kar koyarak satmaya çalışıyor. Alım gücü olmadığı için insanlarda almıyor.
Örneğin; X ürüne dolar ve enflasyon kaynaklı %150 zam geliyorsa ve esnaf o üründen daha önce %50 kazanıyorsa, esnaf yine %50 kazanmak isteyip bide esnaf komisyon koyuyor. Bu sefer ürün iyice uçuyor.
Bizim geçen sene öğlen yemeği yediğimiz yerler ortalama 15-20 TL iken şimdi 40-50 TL olmuş. 25-30 TL ye yediğimiz şeylerde 60-70 olmuş. Böyle olunca şimdi herkes evden yemek getirmeye başladı.
Asgari Ücret 2825 TL den 5.500 TL ye çıktı. (%95 arttı)
Kiralar 1000-1500 TL olanlar 4.000-5.000 TL civarına çıktı. (%200-300 arttı)
Aylık Öğle Yemeği masrafı 400-500 TL olanlarda 1200-1500 TL cviarına çıktı. (%200-300 arttı)
Aylık ortalama mutfak masrafı 500-600 TL olanlarda 1500-2000 TL civarına çıktı. (%200-300 arttı)
Haftalk Ortalama Pazar masrafı 100-150 TL olanlarda 300-400 civarına çıktı. (%200-300 arttı)
Benzin/Mazot 7-8 TL iken 20-30 Tl arasına oluyor. (%200-300 arttı)
vs .vs
Sonuç olarak asgari ücret rakamsal olarak artmış görünsede alım gücü %40-50 düştü. Böyle olunca insanlar elindeki olmayan parayı harcayamadığı için sadece zorunlu ihtiyaçlarını alabiliyor. Ekonomik gücü olanlarda ürün fiyatları yüksek olduğu için alışveriş yaptığında kendini enayi gibi hissediyor. O yüzden ekonomik gücü olanlarda alım yapmaktan kaçınıyor.