Yazmayayım yazmayayım diyorum ama susmak da olmuyor işte be dostum Dünya şartlarında bile dinler adil olamazken Mars veya farklı bir yerde o işler biraz zor. Dinlerden adil olmalarını beklersin ama mesela bir bölge 4 saat oruç tutarken diğeri 23 saat tutar ve herkes eşittir denir, bir yerde serin serin rahatça ibadet edilirken bir yerde -40 derece, diğer yerde +40 derece de ibadet edilir. Kimi bölgenin suya erişimi yok, kimi yerde yiyecek ekmek yok, herhangi bir eşitlik veya adalet söz konusu değil, dünya dışında da bu böyle olur ama oraya gelene kadar düşünülmesi gereken çok şey var. Mars insan yaşamı için en azından şimdi uygun değil, önceden uygun olduğunu ve gelecekte de uygun hale getirilebileceğini düşünüyorum ama içinde bulunduğumuz gezegeni korumak ve güzelleştirmek Mars zahmetinden çok daha kolay olacaktır. Mars veya Ay programları aslında yaşamak için değil, bir nevi üs kurmak için, deney amaçlı diyebiliriz yani yoksa hadi tüm insanlık kalkın Mars'a gidiyoruz gibi bir durum yok ortada. İş o raddeye geldiğinde zaten biz dünyada olmayız, olsak bile bizi kim nereye götürecek. Fazla derine inmeden şunu da belirteyim Mars gibi bir vizyona sahip insanlar ve orada yaşamayı düşünenler veya orada yaşayacak ender seçilmiş insanın arasına girenler zaten din konularını çoktan aşmış olacaktır diye düşünüyorum.

Herkes görüş belirtmekte özgür ama klişelere fazla takılmamak lazım. İlk Ayet oku imiş, tam olarak ikranın o anlama geldiği bile meçhul, ilk Ayetin o oluşu meçhul, Ayet gelip gelmediği de meçhul, dünya üzerinde bir din gerçektir hadi diyelim 580 din arasında, o zaman 579 tanesi yalan ama gerçek olan hangisi o da meçhul. Dinler diye genellediğin için tek bir din üzerinden yorum yapmadım bu arada dikkatini çekerim. Bir din üzerinden uzay yorumu yapacaksak mesela Tanrı'nın arşı yani tahtı yeryüzünün yani dünyanın üzerinde bir denizdedir ve arşını 8 melek taşımaktadır, hatta bir Ayette 2 denizin birbirine karışmama olayı gökyüzündeki deniz ve yeryüzü denizleridir diye bir tartışma bile vardır belirli bir kesim arasında. Eee o zaman Tanrının arşını geçip ileriden sola döndüğümüzde mi Mars'a gideceğiz yoksa Mars'ı geçince hemen sağda mı bu arş, bunu da asla bilemeyiz. Mars'a gitmeyin mi yazıyor diyenlere bakma yine de, belirli bir kesim sadece yazılanlar ve yazılmayanlar olarak olaya bakıyor. Tanrının elçisi karpuzun nasıl yenileceğinden bahsetmedi diye karpuz yemeyi reddeden şeyhler var diye yazmıştım daha önce. Birileri istiyor ki her şey satır satır yazılmış olsun. Kar yağışı bile yazılı değil, Mars nasıl yazılı olsun, elmadan armuttan da bahsedilmiyor, çoğunlukla hurmadan bahsediliyor, Mars'a gitmeyin veya MArs'a gidin mi yazması bekleniyor yani açık açık, eleştirmek gibi olmasın ama elbette Marstan bahsedilmez, bu kulağa biraz mantıksız geliyor. Aslında doğru soru ne biliyor musun? Mars veya herhangi başka bir gezegen veya yıldız, belki de asteroit ya da uydu da yaşam imkanını bize din mi sunacak yoksa bilim mi? Doğru soru bu, tabi bana göre. Herkesin fikri kendine tabi, benim dünyada bile dinlerle işim olmuyor ki başka bir gezegende olsun.