esxi (vsphere'in ücretsizi) linux tabanlı şahsına münhasır bir işletim sistemi. vmware sitesinden indirebilirsin. bir sürü vmware çalıştırabilen bir üst işletim sistemi diye düşünebilirsin. kurulduğu zaman arayüzü falan yok, sadece bir ip yazıyorsun ve sana ekranda bir link gösteriyor, "git yönetim panelini buradan indir" diyor. fiziksel makinanın üzerinde çok alengirli konfigürasyonlar yapmayacaksan hiçbir işin olmuyor. bayağı büyük bir uzaktan yönetim programı var, onunla idare ediyorsun. fiziksel makinada ne kadar disk ram işlemci varsa bunları kuracağın bir sürü sanal makina rasında paylaşarak kullanabiliyorsun. işlemci sayılarını ve çekirdekleri ayrı ayrı sanal makinalarda kullanabiliyorsun. ram'i de aynı şekilde... makinalar birbirinden bağımsız ve bildiğin pc yada server olarak çalışıyor. her sanal makinaya ayrı ayrı network kartı tanımlıyorsun (tabii sanal olarak) onları da yine bir sanal switch'le birbirine bağlayarak fiziksel karta "bind" ediyorsun. farklı ip kullanma yöntemleri var ama temelde aynı pc''de yaptığın gibi her bir makinaya gidip network kartına servis sağlayıcının sana verdiği ip'leri statik olarak tanımlıyorsun, olup bitiyor. eğer bazı makinalar sadece kendi aralarında hberleşecekse izole netwokrler, ip'ler ve subnetler tanımlayabliyorsun.
işin güzel trafı şu... kullandığın fiziksek server üzerinde tek işlemci ve 4 çekidek var diye sadece bu sayıda işlemci ve çekirdek kullanmıyorsun. 40gb ram var diye bu kadar ram kullanman gerekmiyor. esxi denilen işletim sistemi bu kaynakları kullanıma göre anlık olarak sanal makinalar arasında paylaştırdığı için, örneğin bir makinanda database işemi yoğun olarak yapılıyorsa kaynakları oraya yönlendiriyor ve iş bitince örneğin yoğun hit alan siteni barındıran sanal makinaya geri veriyor. tabii bir takım üst limit sınırlamaları var ama endişe etmene gerek yok bu sınırları esxki makina kurarken söylüyor. bir sürü farklı tip ve boyutta diski birleştirip tek bir büyük disk (datastore) yapıyor. sen bu datastore'u sanal makinaların arasında paylaştırıyorsun. istersen diskler gerektiğinde dinamik olarak büyüyor falan. her türlü raid miror yapabiliyorsun.
işşin komik tarafı, ben yoğun şekilde seneler önce kullanırken,esxi vmware altına kendi laptop'una kurulabiliyorsu. sanırım yine öğledir. denyebilirsin. sanal makinalara windows 95'ten linuz'a ms server'ın binbir çeşidini kurabilirsin. yedekleme olayı bir harika... sanal makineyi install edip "snapshot" alıyorsun (acayip de hızlı alıyor) al sana yedek. makinayı çat diye istediğin tarihe geri dönebiliyorsun. sanırım esxi yapmıyor ama paralı versiyonu olan vsphere makinalar arasında hot-swap yapabiliyor, iki sanal makinayı senkronize edebliyor, böylece mesela siteni çalıştıran asıl sanal makina çökerse öteki çat diye devreye giriyor falan filan...
sana kolaylıkları diliyorum.