üstad.... modemin yanında buzdolabı, televizyon falan da tehlikede demektir o dediğine göre. şimdi şöyle bir durum var... bizim şebeke 220v diye geçiyor ama aslında 240v civarında. elektrik şirketleri bu değerin 260v'a kadar çıkabileceğini, voltajı garanti etmediklerini söylüyorlar. ortada bununla ilgili bir yazı, bir taahüt falan bulamazsın çünkü eğer bircihazın şebeke yüzünden arızalandığı tüketici hakem heyetinde onaylanırsa elektrik şirketi maliyetleri ödemek zorunda kalıyor.
ben şöyle yaptım.... elektrik kesildiğinde açılan, elektrik geldikten 20 saniye falan sonra kapanan sigortalar var. adını bilmiyorum, aliexpress'ten almıştım. bunlardan bir tane alıp sayacın çıkışına takabilirsin. ben kendimi bu sayede son derece güvende hissediyorum. zira şekebe kesildikten sonra bir anda gelmiyor. zaman zaman gidip-gelip-gidip-gelip kısa sürede birkaç defa kesilerek tekrar geliyor. bu da elektronik cihazlar için en kötüsü.
ayrıca topraklama olayı bu elektronik aletler için çok önemli. ben bütün prizlerin toprak bağlantılarını, hangisi faz hangisi nötr işaretledim. kaçak varmı o önemli. bunu elektrikçiler (işi bilenler) test ediebiliyor. bizim harika ve usta elektrikçilerimiz toprak hattını nötr hattına bağlarlar. bir cihazda kaçak olursa Allaha emanetsin.
akım koruma prizlerine çok güvenme. içlerince 3 liralık bir parça var. adı NTC sanırım. onu sen de yapabilirsin. mesela 250v ntc uclarındaki voltaj 250v'u aşınca patlayarak devreyi açıyor. dediğim gibi normal üçlü prizi akım koruma prizine çevirebilirsin. bununla ilgili youtube'da videolar var. ayrıca akım koruma prizlerinin işe yarayıp yaramadığı ile ilgili yine youtube'da adem helvacı'nın kanalında güzel bir video var.
normal olarak telefon hattı ile şebeke hattı tamamen ayrı şeylerdir. eğer telefon hattında bir elektirk kaçağı varsa, bu o hatta bağlı bir telefon cihazındaki arızayı gösteriyordur. çok uzak bir ihtimal. kaldı ki telefon kablosundaki bir kaçak sokaktati telefon dolabını da bozar. tabii eğer bu kaçak o dolaptaki bir sorundan kaynaklanmıyorsa.... ama bizim buralarda herşey olabilir....
modemin adaptörünü de değiştir bence. bu adaptörler eskisi gibi değil. bunlar switching power supply diye geçiyor. sapan saçma arızaları olabiliyor. maliyetten kaçmak isteyen önce adaptörün kalitesini düşürür. olmaz olmaz deme. Yukarıda bir arkadaşın yazdığı gibi UPS güzel bir çözüm aslında. ama UPS'lerin de tipleri var. yüksek gerilim gördüğünde devreyi kesen bir UPS lazım sana. temelde iki tip ups var. biri şebeke gerilimini sana kullandırtıyor, şebeke kesilirse elektrik üretmeye başlıyor, diğeri ise (daha pahalıdır) şebekeyle sadece aküleri şarj ediyor ve sana aküden ürettiği elektriği veriyor. ikinci tip ups daha düzgün bir elektrik seviyesi sağlıyor ve şebeke kesildiğinde hiçbir kesinti yaşanmıyor. para verirken iyice bir araştır derim ben.
en pis sorunlardan biri ile karşı karşıyasın. Allah kolaylık versin.
4. modemimde tp link oldu. elektrikçide çağırdım. bakalım inşallah artıkın düzelecek 😄