Hocam müsadenizle size olayı özetleyeyim.

Tüketici gözünden baktığınızda haklısınız ama işletme gözüyle de bakmanız lazım. Fiyatların artış sebebi sadece doların yükselmesi değil. Mesela 3 ay önce dolar kuru 7 TL civarıydı, şuan 8,35 civarında. Bu işletme 3 ay önce aldığı ürünü sadece dolar arttığı için değil, stok ve depo yönetiminden lojistiğine pek çok gider maliyetini bu sürede sırtladığı için de fiyatı yükseltiyor. İşletme yönetiminde ileriyi göremeyen tutunamaz. Eğitim, Sağlık, Ekonomi, Politika, Teknolojik Gelişmeler vb. işletmelerin geleceğini etkileyen ve etkileyebilecek pek çok faktör var. Bu faktörlere göre fiyatlandırmalarını ve gelecek adımlarını planlıyorlar. Biz (tüketiciler), 5 ay sonra doların ne yönde seyir edeceğini veya hayatımızda toplumsal olarak ne gibi değişiklikler olacağını ancak tahmin edebiliriz ancak işletmeler böyle değil. Onlar kârlarını maksimize edebilmek için çok ciddi rakamlarda Saha Araştırma raporlarına yatırım yapıyor ki işletmeler geleceğine göre önceden hareket edebilsin, önlemini alabilsin.


Bir diğer konu ise talep. Bir malin fiyatını, o mala gelen talep de belirler ve bunun doların yükselmesiyle/düşmesiyle pek ilgisi yoktur. Iphone 12 çıktı mesela, "ben o telefonu mutlaka almalıyım çevremde ilk bende olsun" diyen birine 10.000TL fiyat da verseniz, 20.000TL fiyat da verseniz gider alır.


Yani konunun aslına dönecek olursak; bir ürünün fiyatını belirleyen iki ana faktör var.

1) Maliyet-Risk fiyatlandırması
2) Talebe göre fiyatlandırma