Bu kişinin ya da işletmenin üslubundaki hatayı bir kenara bırakarak söylüyorum, ayrıca yasal süreç de nasıl işliyor şu anki durum itibariyle onu da bilmiyorum ama bu salgın olayı herkesi mağdur etti. Sizin sorununuz değil düşünmek zorunda değilsiniz elbette ama imkanınız var ise bir de karşı tarafın açısından da düşünün.
Ben de turizm sektöründe işletme sahibi bir insan olarak şu kadarını söyleyebilirim ki, bizim sektörün doğası gereği Covid'e bağlı olarak 300 000 euroluk işimiz iptal oldu ve 100 000 eurosuna yakını halihazırda tahsil etmiştik. Misafirlerimiz gayet doğal hakları olarak ödedikleri paraları iade istediler zira riskini bir yana bırakın gelecekleri ülkelerden Türkiye'ye şu an hala uçuş bile yok. Biz almış olduğumuz paranın önemli bir kısmını çoktan harcamıştık - misafirlerin rezervasyonları ile ilgili giderlere elbette, şahsi giderlere değil - ve 100 000 euro iadeyi verebilme ihtimalimiz yoktu. Şöyle bir şey yaptık; misafirlerin ödedikleri kaparonun %20 lik kısmını kendilerine iyi niyet göstergesi olarak iade ettik yani totalde 20 000 euroluk bir iade yaptık. Geri kalan bakiyelerini de şu anda, salgın sonrasında kullanabilmeleri üzere içeride tutuyoruz. Daha doğrusu kağıt üzerinde tutuyoruz zira ortada böyle bir para yok şu an. Gelecekleri tarihi de önümüzdeki 5 sene şeklinde açık bıraktık. Herhangi bir fiyat artışından etkilenmeden 5 sene içerisinde kendileri ya da bir yakınları kullanmak üzere haklarının baki olduğunu bildirdik. Sağ olsun neredeyse hiç birisi de sorun çıkarmadı. Kişi başı ödedikleri para 200-300 euro olan bu kişiler %100 haklılar. Alamadıkları bir hizmet için para ödemiş oldular ancak şirket olarak böyle bir şey için hazırlıklı olma ihtimalimiz olmadığı ve devletten de konuyla ilgili kısa çalışma dışında hiç bir destek, kredi v.s. görememiş bir işletme olarak, tek kalemde çıkarıp 100 000 euro iade yapamadığımızda biz de haklıyız o yüzden de en son ekmek parası bizden alacağı iadeye bağlı olan misafirlerimiz dışında kalanlara, bizi bir kaç ay, belki de 1 seneye yakın idare etmelerini rica ettik. Çoğuna da teklifimiz gayet makul geldi. Dediğim gibi bu konuda bahsi geçen işletme özelinde konuşmuyorum, üslup elbette çok önemli ancak işletmelerin iptal olan hizmetlere rağmen kira eleman v.s. giderlerini olduğunu, iş yapacaklarını ve ödeyebileceklerini hesap ettikleri için belki işlerine yatırım yapmış oldukları borçları olabiliyor. Yineliyorum ki elbette sizin sorununuz değil ancak karşı taraf illa da *********** ve paranızın üstüne yatmaya çalışıyor olmayabilir dolayısıyla elinizde imkan varsa, kendinizi ve ödediğiniz parayı da bir kaç ay sonrası için bile olsa garanti altına alabilecek bir yöntemle, işletme sahibini de bir zaman daha idare etmenizi tavsiye ederim ama sizin bileceğiniz iş tabi.