Türkiye ekonomik olarak bağımsız değildir. Bu geçmişteki hatalı politikalar yüzünden bu durumda. Dışa bağımı olmak kendi ayaklarının üzerinde duramamak anlamına geliyor. ABD dünyanın süper gücü yani onların kurallarına göre yaşa yada yok ol mantık bu. Türkiye'de de çok fazla etnik kültür olunca kim başa geçse öncekinin yaptıklarını yıkıp kendi yolunda ilerliyor buda istikrarlı bir devlet anlayışına ters düşüyor. ABD gibi ülkelerinde bu işine geliyor. onlar 100 yıllık plan yaparken biz sonraki seçime kadar bir plan yapıyoruz. malum konumumuzda gelişimimize pek izin vermiyor. ortadoğuda bulunmak kurtulamadığımız bir illet gibi afganistanda savaş olsa türkiye etkileniyor ırakta olsa yine biz. her türlü etkileniyoruz buda güven ortamı yaratmıyor güven olmadan da gelişim zor. Birde devlet mi halk için halk mı devlet için mevzusu var avrupada devlet halk için ama burada halk devlet için adeta. buda geçmişten gelen bir alışkanlık gibi düşünün bir baba bir çocuğunu bildiği gibi eğitiyor çocuk bunu sorgulamıyor doğru mu yanlış mı diye. buda aptal bir düşüncenin yada mantıklı bir düşüncenin sonraki nesile aktarılmasına neden oluyor. bu sorun doğru eğitim ile çözülebilir ancak garantide değil tabi ki. sorunların temek çözümü istikrarlı değişmeyecek devlet politikaları ve halkın eğitimli bireylere dönüştürülmesidir. diziler kısaltılmalı insanlar zeka oyunlarına vs yönlendirilmeli yeni nesil çok iyi eğitilmeli ama buda yaklaşık 20 yıllık bir yatırım anlamına geliyor bu çocukları eğitsen meyvesini yemen 20 yıl buda uzun vadede bir yatırım yani devletin işine gelmiyor çünkü ne kadar iktidarda kalacağını kestiremiyor. daha yazılacak çok şey var ancak her sorunun temel çözümü eğitimdir.