faiz olmasaydı (buradaki olmasaydı'dan kasıt kimsenin faiz alıp vermediği bir toplum)
ihtiyacından fazla para kazananlar önce bunlarla birikim yapmak isterlerdi. zor günler için güvence olarak. ki bu günümüzde de var.
sonrasında doğal olarak biriken bu paranın bir kısmı ile para kazanmak isteyeceklerdir.
bunun içinde güvenilir buldukları kişilerle iş yapma ortak olma, ticaret yapma gibi yollara gideceklerdir.
eskiden bankadan kredi çekme olayı çok yaygın değilken güvenilen demir-çimento satıcıları yada tüccarlar ile buna benzer ortaklıklar yapılırmış.
adam gider satıcıya elindeki parayı verir o da gider o parayla mal alır. sonra bunun üzerine karını koyup satar. ve kendisine para veren kişiye kar payı ile birlikte geri verirmiş.
tabi bunun için hem ticaretine güvenilir (zarar ettirmeyecek) hem de ahlaken güvenilir (dolandırmayacak) kişiler bulunması gerekirmiş...
Eğer faiz olmasaydı. yani kimse faizi kullanmasaydı bu tarz risk sermayesi yada girişim sermayesi diyebileceğimiz yapıdaki şirketler ortaklıklar bir hayli fazla olurdu. elinde parası olan ile parayı alacak olan arasında güven oluşturacak 3. kişiler sektörü doğardı.
mesela gelişmiş borsalar faize çok güzel alternatiftir.
Geçen twitterda biri paylaşmıştı. ABD borsasındaki 50 den fazla firma son 25-30 yıldır her yıl 3-4 kere kar payı dağıtımı yapıyor. üstelik bu kar payının yatırdığınız tutara oranı oradaki faiz oranı ortalamasından daha yüksek!
bizim borsada bu yok. çünkü *********** dolu ve devlet de malesef bunlara bişey yapmıyor-yapamıyor.