Bilinen ile bilinmeyen arasındaki harekete düşünce der İbn-Rüşt. Okumak şüphesiz tek kutuplu bir eylem değildir. Nihayetinde, eşyayı/hayatı ve insanı okumak en temel mihenk taşıdır. İnsanın kitap ile kurduğu/kuracağı ilişki biçimi bir "dert-kaygı" meselesidir. Derdimiz/kaygımız ölçüsünde bilgimizin/bilincimizin üzerine birşeyler koyarız. Kitaba olan uzaklık olarak kendini gösteren temel itici güç, insanın hayata dair kaygılarıyla doğru orantılıdır. Kaygımız ölçüsünde okumak için çaba gösterebiliriz. Kitap/okumak/düşünmek bir iddia işidir..vs..