Hocam sabah da bi konu vardi. Arkadasla tartismistik. Sol haber asker icin sehit oldu yerine yasamini yitirdi demis diye cilgina donmustu. Aciklamaya calistim ama tabii ki anlamadi. Burda kullanilan dilde de ayni durum mevcut. Basit sekilde soyle anlatayim:
Medya dunya uzerindeki en buyuk guc halini aldi. Kamuoyunu bu denli etkileyen baska hic bir sey yok. En etkili siyasetcinin bile kamu uzerinde en cok etki yarattigi arac medyadir. O yuzden medyanin kullandigi dil cok ama cok onemli. ornegin yukarida bir arkadas, dogrusu "gebertildi" olmali demis. Ya da sabahki konunjn sahibi asker ölümünün haberinde mutlaka "sehit" ibaresinin kullanilmasi gerektigini savunuyordu. Simdi, sadece bu konularda degil genis anlamda aklima gelen ilk ornekleri yazayim: medyanin her gün gebermek, sehit, öldürmek, oldurulmek, katledilmek, tecavüz, suriyeli hirsiz, bombalamak, ekonomik kriz, zam(siyasetcilerin son donemde guncelleme kelimesini kullanmalarina dikkat edin) vs. gibi ibareleri iceren dili kullanmasinin kamuoyu ustundeki psikolojik etkilerini dusunun. Cok derin bi analiz yapmaniza falan da gerek yok bunun sonuclarini anlamak icin. Toplumun ruh sagligini darmadagin edecek bir dil bu. Yetiskin, iyi egitimli insanlarin bir sekilde sizin neden kullanilmadigini sordugunuz dilin kullanimini filtreleme imkani var. Fakat; cocuklar, gencler ya da iyi egitim almamis yetiskinler uzerinde yukarda bahsettigim dil inanilmaz rahatsiz edici olabilir ve yine inanilmaz baska sonuclar da dogurabilir. Sizin artik neden kullanilmadigini sordugunuz dil; bir insanin olumunden(kim oldugu tartismasina falan girmiyorum; cunku her iki tarafta karsisindaki tarafin ölümünü gebermek diye nitelendiriyor. Burdan sacmasapan bir sey cikarmazsaniz sevinirim) gebermek diye bahsedilmesini savunan zihniyet yaratiyor. Bu yuzden, medya aktarieken bu olgularin toplum uzerindeki psikolojik etkilerini dusunmesi; kiskirtan, hedef gosteren, siddeti cagristiran, normallestiren ve bir yonuyle de mesrulastirip toplumu da oraya yonelten dilden uzak durmasi gerekir. Hele bizim gibi egitim seviyesi dusuk(universite mezunlarinin bile cogu iyi egitim almamis), geleneksel, okumayan toplumlarda kesinlikle uzak durmali. Bu sebeptendir ki; cok sukur ki yavas yavas bazi medya kuruluslari kullanacaklari dilin toplum uzerinde yaratacagi psikolojik etkileri hesaba katmaya basladi.