Mail server yönetmek web server yönetmekten bana her zaman daha zor gelmiştir. Mail sunucusunu ayarla, spamfilter ve antivirus entegre et, müşteriler için webmail ayarla, Gelen giden maili monitorle vs.. Siz cpanel kullanmayı da istemediğiniz için 2000 müşteri için bunları kendiniz yapılandırmanız gerekiyor.

Ortalama 2000 müşteri x ortalama 200 mail = 200000 mail gönderimi yapacaksınız ortalama.

Exim de mail gönderimi rastgele IPlerle yapabiliyorsunuz çok zor bir konfigurasyon değil. Elinizdeki 50 ip ile bunu yapabilirsiniz cluster kurmanıza gerek yok. Çünkü saniyede 3 mail gönderme( bu ortalamaya göre konuşuyorum) çok büyük bir rakam değil.

Freebsd nin network ve disk i/o performansının Linux a göre daha iyi olduğunu okumuştum, kendim test etmedim.

OS: Freebsd
Mail server : Exim ya da postfix
Antivirus: Clamav
Spamfilter: Spamassasin
Mail monitor: Nagios

Bu şekilde bir başlangıç yapabilirsiniz.