Uzun yıllardır babam arıcılık yapar, bildiklerimi aktarayım.
Bir çay kaşığı ile hastanelik olanı da gördüm, bir kavanoz yiyerek hiçbirşey olmayanı da gördüm. Sebebi şu; Özellikle şeker oranı düşük bal (ziraat %12-18 arası şeker oranının normal olduğunu söyler-yani şekersiz bal yoktur

) insana ciddi zararlar verebilir. Çünkü hızlı hazmedilir, çabuk kana karışır bu da yüksek derecede protein ve enerji demektir o yüzden zararlı oluyor. Rize'de "Bal dokunuyor bu adama" derler. E dokunup dokunmayacağını nerden anlayacağız, azar azar yiyeceksiniz. Zaten balın iyi gelmesi için her sabah 1 çay kaşığı atacaksın sonrasında bir süre su içmeyeceksin çok iyi gelir.
Sarı bal: Genelde çiçek balıdır. Erzurum bölgesinde o bal için gidiyoruz.
Siyaha yakın bal: Kestane balıdır. Deli bal olarak da bilinir (ayrıca anzer balıda siyahtır, kestane balı ile en çok karıştırlan (şaşırırlan) baldır). İnsana faydası çoktur ama kesinlikle az tüketilmelidir. Çocuklara 3 yaşına kadar verilmemelidir.
Mumlu bal: Keşli bal, çerçeveli bal, orjinal bal

diye adlandırılır. Çerçeveden ayrılmadan (ramka) satılır. Yuvarlak kovan (kara kovan) balı ise etrafında çerçeve olmaz ortasındaki mum ise (balı tutan şey) orjinaldir, arı birebir kendisi yapar. Diğer mum ise dikdörtgen şeklindedir ve etrafında çerçeve olur. Bu mumun bir kısmı yapaydır arı sadece onu şişirir (arı için zahmetsiz) Nasıl ayırt ederiz. Çerçeve mum dişe yapıştır hissi verir, kara kovan ise dişe kesinlikle yapışmaz tereyağı gibi kayar ağızda
birşey daha söyleyeyim. Artık teknoloji ile full şeker olan balı bile kokusundan tadından anlayamıyorsunuz. Bir iki damla ilaç ile herşeyi hallediyorlar. Gerçek bal donar. Nasıl donar böyle şekerlenmiş gibi ama her tarafı aynı şekilde pütür pütür olur (topak olarak donmaz ona şekerlenmiş derler (reçelde olur)) Donan balı ılık bir suda kavanoz ile birkaç dakika bekletin çözülecektir. Bal yazın donmaz kışın donar.
Sorunuz olursa telefon eder babama sorarım yılların tecrübesidir.