Anket Hangisi sizce?
Toplam Katılımcı Sayısı: 8
Hangisi sizce?
windows
%25,00 (2 Oy)
linux ubuntu
%37,50 (3 Oy)
linux debian
%25,00 (2 Oy)
linux arch
%25,00 (2 Oy)
  • 11-05-2026, 18:36:45
    #1
    Merhaba değerli R10 üyeleri,
    Son zamanlarda donanım uyumluluğu ve işletim sistemleri üzerine epey vakit harcıyorum. Özellikle AMD Ryzen 5 işlemciler, RTX serisi ekran kartları ve bu donanımların Linux ekosistemindeki (MX Linux, CachyOS vb.) performansı üzerine pek çok test yapma şansım oldu.
    Ticari bir amacım yok; sadece bu konularda tecrübelerimi paylaşmak ve takıldığınız yerlerde sizlere yardımcı olmak istiyorum.
    Hangi Konularda Sohbet Edebiliriz / Soru Sorabilirsiniz?
    • Hangi Linux dağıtımı daha stabil çalışır? (MX Linux deneyimlerim vb.)
    • Windows'tan Linux'a geçişte dikkat edilmesi gerekenler.
    • Donanım uyumluluğu (AM4/AM5 anakartlar, işlemci ve ekran kartı eşleşmeleri).
    • Eski laptop veya masaüstü bilgisayarları hangi dokunuşlarla hızlandırabiliriz?
    Eğer bilgisayarınızda bir yavaşlık hissediyorsanız veya Linux dünyasına merakınız varsa, donanım özelliklerinizi yazın; hangi sistemin sizin için daha iyi olabileceğini beraber tartışalım.
    Amacım hem forumdaki arkadaşlara destek olmak hem de bu süreçte yeni şeyler öğrenmek.
    Bilgi paylaştıkça çoğalır. Sorularınızı ve yorumlarınızı bekliyorum!
  • 11-05-2026, 18:55:35
    #2
    Arch kullanıyorum şu an kod yazmak için son kütüphaneleri alma açısından başarılı olsa da stabilite daha önemli onu fark ettim bir de zatens tabil yıllardır değişmeyen son sürüm gerektirmeyen (Java ve .NET) yazılım geliştirme yaptığım için çok da ihtiyacımın kaldığını düşünmüyorum. Bir ara C ile low level takılırken hoştu.

    Debian'a geri dönmek planım.

    Bilgisayarım yeni, eski laptopda da Linux kullandım bunda da Linux kullanıyorum. Linuxsuz olmaz, Linux'tan vazgeçilmez diyeyim

    Siz ne düşünüyorsunuz?
  • 11-05-2026, 19:46:01
    #3
    Yorumunuz için teşekkürler, Linux tutkunuzu paylaşıyorum! Arch Linux gerçekten 'bleeding edge' (en güncel) olmasıyla heyecan verici ama dediğiniz gibi, iş stabiliteye ve uzun soluklu projelere (Java, .NET) gelince sürekli güncelleme takip etmek yorucu olabiliyor.
    Arch'ın o 'her şeyin en yenisi olsun' felsefesi C ile düşük seviye programlamada büyük bir avantajken, kurumsal dillerde Debian'ın o meşhur 'kaya gibi sağlam' (rock-solid) yapısı çok daha mantıklı bir liman. Debian (özellikle de Stable sürümü) yıllarca dokunmasanız bile tıkır tıkır çalışmaya devam eder; yazılımcı için en büyük lüks 'çalışan sistemi bozmamaktır.'
    Debian'a dönüş planınız bence çok yerinde bir karar. Bilgisayarınızın yeni olması da Debian'ın modern çekirdekleriyle harika bir uyum yakalayacaktır. Ben de şahsen MX Linux ve CachyOS gibi Debian/Arch tabanlı sistemleri farklı amaçlarla test ediyorum ama stabilite her zaman huzur veriyor.
    Günün sonunda dediğiniz gibi: 'Linuxsuz olmaz!' Debian yolculuğunuzda başarılar dilerim🤗
  • 11-05-2026, 21:29:38
    #4
    AlgosTR adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Merhaba değerli R10 üyeleri,
    Son zamanlarda donanım uyumluluğu ve işletim sistemleri üzerine epey vakit harcıyorum. Özellikle AMD Ryzen 5 işlemciler, RTX serisi ekran kartları ve bu donanımların Linux ekosistemindeki (MX Linux, CachyOS vb.) performansı üzerine pek çok test yapma şansım oldu.
    Ticari bir amacım yok; sadece bu konularda tecrübelerimi paylaşmak ve takıldığınız yerlerde sizlere yardımcı olmak istiyorum.
    Hangi Konularda Sohbet Edebiliriz / Soru Sorabilirsiniz?
    • Hangi Linux dağıtımı daha stabil çalışır? (MX Linux deneyimlerim vb.)
    • Windows'tan Linux'a geçişte dikkat edilmesi gerekenler.
    • Donanım uyumluluğu (AM4/AM5 anakartlar, işlemci ve ekran kartı eşleşmeleri).
    • Eski laptop veya masaüstü bilgisayarları hangi dokunuşlarla hızlandırabiliriz?
    Eğer bilgisayarınızda bir yavaşlık hissediyorsanız veya Linux dünyasına merakınız varsa, donanım özelliklerinizi yazın; hangi sistemin sizin için daha iyi olabileceğini beraber tartışalım.
    Amacım hem forumdaki arkadaşlara destek olmak hem de bu süreçte yeni şeyler öğrenmek.
    Bilgi paylaştıkça çoğalır. Sorularınızı ve yorumlarınızı bekliyorum!
    iyi bende sorayım donanımdan çok anlamam aktif olarak siber güvenlik ile uğraşıyorum bir developer kadarda yazılım geliştirme ile işim olmuyor bütçe dostu bir pc dizermisin bana şuanki laptopum yetmemeye başladı i5 7. nesil gtx 1050
  • 12-05-2026, 09:35:45
    #5
    Selamlar hocam, siber güvenlikte i5 7. nesil ve 1050 ikilisi gerçekten 'emekli amca' moduna girmiştir artık, kasmalar çok normal. Sizin işin sırrı aslında işlemci ve RAM'de bitiyor. Sanal makineleri (VM) peş peşe açınca bilgisayarın nefesi kesilmesin diye şöyle bir yol izleyebilirsin:
    Ekran Kartı Meselesi: RTX 3060 olabilir ama bence RTX 5060 çok daha mantıklı bir tercih olur. Hem yeni nesil bir kart hem de güç tüketimi konusunda çok daha verimli. Siber güvenlik tarafında 'hash' kırma gibi işlerle uğraşırsan NVIDIA'nın o yeni mimarisi sana ilaç gibi gelir.
    İşlemci ve RAM: Ama asıl parayı işlemci ve RAM'e yatır derim. En az 32 GB RAM şart; sanal makineler adeta RAM canavarıdır. İşlemci tarafında da bütçen yetiyorsa Ryzen 5 7500F veya üstü bir seri seni yıllarca götürür.
    Kısacası bütçen varsa 5060'lı güncel bir sistem dizmek seni uzun süre 'yetmiyor' derdinden kurtarır.
    Bütçeniz ne kadardı ?
  • 12-05-2026, 12:32:39
    #6
    AlgosTR adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
    Selamlar hocam, siber güvenlikte i5 7. nesil ve 1050 ikilisi gerçekten 'emekli amca' moduna girmiştir artık, kasmalar çok normal. Sizin işin sırrı aslında işlemci ve RAM'de bitiyor. Sanal makineleri (VM) peş peşe açınca bilgisayarın nefesi kesilmesin diye şöyle bir yol izleyebilirsin:
    Ekran Kartı Meselesi: RTX 3060 olabilir ama bence RTX 5060 çok daha mantıklı bir tercih olur. Hem yeni nesil bir kart hem de güç tüketimi konusunda çok daha verimli. Siber güvenlik tarafında 'hash' kırma gibi işlerle uğraşırsan NVIDIA'nın o yeni mimarisi sana ilaç gibi gelir.
    İşlemci ve RAM: Ama asıl parayı işlemci ve RAM'e yatır derim. En az 32 GB RAM şart; sanal makineler adeta RAM canavarıdır. İşlemci tarafında da bütçen yetiyorsa Ryzen 5 7500F veya üstü bir seri seni yıllarca götürür.
    Kısacası bütçen varsa 5060'lı güncel bir sistem dizmek seni uzun süre 'yetmiyor' derdinden kurtarır.
    Bütçeniz ne kadardı ?
    babamın işi yüzünden eğer satmadıysa güzel parçalar var elinde sayayım
    1- Ekran karı: msi rtx 3060 3 fanlı sanırsam 12gb olanı
    2- anakart: asus proart b550

    işlemci ram ssd eksik anakart ddr4, ddr4 olması beni biraz kuşkulandırsada elimdeki mevcut imkan bu

    işelmci olarak ryzen 5 5600 veya 5600x düşündüm
    ramde 24 veya 32 gb bişi düşündüm
    ssd de 512 veya 1 tb

    ama yapay zeka muhabbetine ram ve sdd fiyatları ikinci elde bile feci uçtu

    son olarak ddr4 çok engel olur mu? veya direk hazır sitemlere mi yöneleyim onlarda şuan için pahalı geliyor pc ye çok yatırım yapmak istemiyorum
  • 02-06-2026, 09:29:09
    #7
    Konuyu gördük madem naçizane fikirlerimi belirtip katkıda bulunmak isterim;

    MX Linux güzel bir sistem. Bizzat 1 hafta kadar deneyimleme şansı elde ettim. Distro Watch'ın senelerce ilk sırasında yer alması kaynaklı dikkatimi çekmişti. MX Linux'un kendi geliştirmiş olduğu bazı araçlar hazır bir şekilde sistemle beraber geliyorlar ve bu araçların hastaları var. Bu araçlar öyle aman aman şeyler de değil. USB biçimlendirme, CD/DVD yazma vs. gibi araçlardan bahsediyorum. Kitlesi biraz çok eskiden beri kullanıp da alışkanlık haline getirmiş kitle. Sistem kötü mü? Elbette hayır. Debian tabanında Antix Linux'un küllerinden doğup halen geliştirilmeye devam eden güze bir sistem. Ancak şahsi fikrim bayağı eski ve aynı zamanda düşük özellikte donanıma sahip değilseniz kayda değer bir tercih değil. Bunun yerine Linux Mint XFCE veya Arch, CachyOS tabanında XFCE, LXQT masaüstü ortamlarını düşük donanımlar için daha çok öneririm.

    Eğer nispeten yeni nesil bir işlemciye ve donanıma sahipseniz; özellikle AMD Zen 4-5 mimarisi ve muadili Intel işlemciler için tek durağınız var o da CachyOS. İşlemci yönetimi konusunda muazzam derecede başarılılar. Hele bir de yanında AMD veya Intel tabanlı bir grafik donanımınız varsa tadından yenmez. Arch tabanlı olması sizi korkutmasın o kadar da stabil olmayan bir sistem değil. Çok kurcalamadığınız sürece herhangi bir sorunla karşılaşmazsınız. Yeni nesil masaüstü ortamı tercihinizde de 2 seçeneğiniz var; GNOME ve KDE Plasma. Her ikisinin de kendine göre avatantajları, dezavantajları var. Ben KDE Plasma severim mesela, sizlere de Plasma öneririm. Son zamanlarda "System 76" tarafından geliştirilen yeni nesil masaüstü ortamı "Cosmic" ise halen tam oturmuş değil. Ancak macera arayanlara kapısı açık elbette.

    Ben yeni başlayacağım, çok eski donanımım yok ama Arch tabanına da bulaşmak istemiyorum (şimdilik) diyorsanız, size tavsiyem Fedora ve Fedora'nın "Immutable" olarak adlandırdığı "Silver Blue ve Kinoite" versiyonlarıdır. Özellikle Immutable sürümlerinde sistemi bozmanız, çökertmeniz neredeyse imkansızdır. Çekirdek, Debian tabanına göre çok daha güncel tutulur. Ancak arkasında Red Hat gibi bir dev olduğu için daha stabil deneyim elde edersiniz.

    Sorularınız olursa vakit buldukça yardımcı olmaya çalışırım.
  • 02-06-2026, 18:00:03
    #8
    Hocam öncelikle konuya zaman ayırıp bu kadar detaylı, rehber niteliğinde harika bir katkıda bulunduğunuz için çok teşekkür ederim. Klavyenize sağlık, resmen Linux kültür dersi tadında bir yorum olmuş.
    Söylediğiniz her kelimeye sonuna kadar katılıyorum. MX Linux konusunda çok haklısınız; DistroWatch listelerini yıllarca domine etmesinin arkasında o eski/orta donanımlara can suyu olması ve kendine has pratik araçları (MX Tools) var. Ama güncel donanımlarda potansiyeli tam yansıtamadığı bir gerçek.
    CachyOS ve yeni nesil işlemci mimarileri (özellikle AMD Zen serisi) hakkındaki tespitiniz ise nokta atışı. Cachy'nin o optimize edilmiş kernel yapısı ve işlemci yönetimi, yeni donanımlarda performansı gerçekten başka bir boyuta taşıyor. Arch tabanının o 'stabilite korkusunu' da çok güzel esnetmişler, kurcalanmadığı sürece kaya gibi gidiyor. Masaüstü tarafında ben de KDE Plasma’nın o özgürlükçü ve özelleştirilebilir yapısını GNOME'a göre biraz daha çok seviyorum. System76'in Cosmic masaüstü ortamını ise ben de merakla takip ediyorum ama dediğiniz gibi tam kararlılığa ulaşması için hala biraz fırın ekmek yemesi lazım.
    Fedora Immutable (Silverblue / Kinoite) öneriniz de konuyu okuyan yeni başlayacak arkadaşlar için altın değerinde bir tavsiye olmuş. Sistemi bozma korkusu olmadan, güncel kernel ile Red Hat arkasında takılmak tam bir konfor alanı.
    Sizin gibi tecrübeli dostların böyle teknik ve yapıcı yorumlarla konuyu büyütmesi beni çok mutlu etti. Değerli vaktiniz olduğunda her zaman beklerim hocam, foruma sizin gibi tecrübeli Linux'çular lazım!"