Kripto paralarda biraz param var. Bendeki coin değerlenirse 4000$ ya da da 5000$'lık Kasa Toplayacağım.
Sizce İşlemci soğutması hava soğutma mı sorunsuz uzun ömürlü, Sıvı soğutma mı?
Bendeki şuanki kasayı 2015 yılında vatan bilgisayara gidip toplamıştım. Hava İşlemci soğutması var. Bu zamana kadar termal macun bile değiştirmedim. 11 yıl oldu.
Sizce yeni toplayacağım kasada hava soğutma mı olsun sıvı soğutma mı?
Artıları eksileri nelerdir?
Yeni toplayacağım kasa ince hesaptan toplayacağım.
Ana Kart, İşlemci, Ekran Kartı; MSİ,İntel ve NVIDIA Seçeceğim
SSD Disk ve Ramları; Samsung ile Kingstom seçeceğim.
Soruyu Chatgpt'ye sordum.
https://chatgpt.com/share/6a1f080d-b...0-ddbc9a19e5f8
4000$ 5000$'lık Kasa Toplayacağım. İşlemci Sıvı Soğutma mı Seçsem Hava Soğutma mı?
4
●140
- 02-06-2026, 20:15:38Gelistir adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüleMesele anlaşılmıştır. Sıvı soğutma seçeceğim.efekoca adlı üyeden alıntı: mesajı görüntüle
Peki kaç yıl sonra sıvısı buharlaşır sıvı takviyesi yapmak gerekir. Yada sıfırdan bir sıvı soğutucu cihaz daha mı alınmalı. - 02-06-2026, 20:33:05Bahsettiğiniz bütçenin misliyle üzerinde sistemlere sahibim. Sıvı soğutma ile hava soğutma arasında "daha iyidir" biçiminde bir seçim yapmak, konunun anlaşılmadığını gösterir.
Hava soğutma sistemi kullanan insanların en büyük sıkıntısı, hava soğutma sisteminin ve termal dinamiklerinin hiç anlaşılmadan, kasadan soğutma performansı beklemeleridir.
Doğru parçaları bir araya getirmelisiniz ve parçaların elektrik yükü ve bu yüke oranla yarattığı ısıyı değerlendirmelisiniz. Doğru seçimleri yaptıktan sonra, doğru kasa seçimi yapmalısınız. Ardından, hem varsayılan olarak gelen termallerden hem de kasadaki varsayılan fanlardan kurtulmalısınız. Tüm kasa içi parçalarına premium termaller koymalısınız ve milimetrik doğru uygulama yapmalısınız. Ardından, kasa içi intake/exhaust fanlarını planlamalısınız. Seçimleriniz fanın in/out amacına göre, hedef aldığı bölgeye ve bu bölgedeki obstacle düzenine göre doğru basınçlı ve doğru akımlı fanları içermelidir.
En basitinden gidip sırf iyi marka ve büyük diye fan koyarsanız, hiçbir verim alamazsınız. Ayrıca, anakart headerlarının taşıyabileceği maksimum kapasiteyi gözardı edemezsiniz. Mecburen anakarttan pmw sinyali alıp, gücü power supply üzerinden geçen küçük bir çevici ile, fanları power supply üzerinden beslemelisiniz. Çünkü güzel fanları header ile sınırlandırmanız oldukça zor. Çoğu ana kartta zaten çok sınırlı kullanım alanı var. Bu yüzden headerın pwm sinyali için kullanılması daha elzem. Pwm cihazın fan hızını kontrol etmesini sağlar. Bu olmazsa, fanlar tüm hızda döner ve kasanın yarattığı ses çok fazla olur.
Kısaca, bir bilgisayar kasasını kasa olarak görmeyin, sistem olarak görün. Her bir parçanın yarattığı elektrik yükünü hesaplayarak kullanıın. Hiçbir soğutma sorunu yaşamazsınız. Ancak, hiç bilmeden sırf birileri X alıyor diye, gidip X alırsanız, bilinçsiz iş yapmış olursunuz.
Termal padleri yapay zeka araçlarına güvenerek seçmeyin. Profesyonel araştırma yapın. CPU, GPU core alanlarını asla normal pad ile doldurmayın, bu alanlara sadece PTM7950 gibi bu amaç için üretilmiş padler gelebilir, normal pad ya da paste kullanılmaz. Akışkanlığını da ona göre seçmelisiniz.
Kısaca, sıvı ya da hava fark etmiyor. Ne yaparsanız yapın, detayını anlamadan, "tuşa basayım çalışsın" mantığı ile yaparsanız, optimize edilmemiş bir sisteme sahip olursunuz. Parçalarınız canavar dahi olsa, sisteminiz suyun içinde bile yanıyor olur.