• 23-04-2022, 14:03:00
    #1
    Merhaba arkadaşlar.
    Forumda bazen bana ulaşarak ya da bu kategoride konu açarak basit tasarımlar isteyenler için, kendi işinizi görebileceğiniz, kullanımı kolay ve en önemlisi birçok bilgisayarın kaldırabileceği bir programı size tanıtıp 3d tasarıma nasıl başlayacağınızı temel olarak anlatacağım.

    Shapr3D


    Muhtemelen bu adı sosyal medyada dönen reklamları sayesinde görmüşsünüzdür. İlk olarak Apple cihazları için çıkmıştı, şuan Windows işletim sisteminde de stabil çalışıyor. Şuan tek eksiği Android telefonlar ve tabletler, bunun dışındaki birçok platformda rahatça kullanabilirsiniz.

    macOS
    iOS
    Windows

    Windows kullanıcıları için indirecek arkadaşlar; işlemcinin en az 7.nesil i5 ve DX11 desteğinin olmasına dikkat etmek gerekiyor.

    iPad kullanıcıları için:
    Air için kalemle 3. nesil ve üstü, harici klavye ve fare ile 2. nesil ve üstü,
    iPad için kalemle 6. nesil ve üstü, harici klavye ve fare ile 5. nesil ve üstü
    mini için kalemle 5. nesil ve üstü, harici klavye ve fare ile 4. nesil ve üstü

    Mac kullanıcıları için en az 2.0 GHz çift çekirdekli işlemcili model olması yeterli.
    olması yeterli.

    Program normalde ücretli ancak, indirdikten sonra açacağınız yeni bir üyelik ile belirli şartlar altında ücretsiz kullanabiliyoruz.

    Windows kullanıcıları için adım adım kurulum sonrası:



    Burada Get Started ile yeni üyelik açıyoruz.

    Ayar 1:

    Program tasarımlarınız için görsellerden de anlaşılacağı üzere 4 ayrı seçenek sunuyor:
    • Endüstriyel Tasarım
    • Mühendislik
    • Ahşap / Mobilya İşleri
    • Mimari Tasarımlar
    Size en uygun olan seçenek ile devam edin, ben mühendislik tarafını seçiyorum.

    Ayar 2:

    Burada dokunmatik seçeneği, wacom grafik tableti ve geleneksel klavye&fare olmak üzere 3 seçenek var. Eğer dokunmatik destekli bir ekran ve harici grafik tabletimiz yoksa Mouse seçeneği üzerinden devam edelim.

    Ayar 3:

    Burası önemli:
    Eğer daha önce bir 3d tasarım programı tecrübeniz olmadıysa ayarları değiştirmeden sağdaki fare hareketlerini detaylı inceledikten sonra Apply preset butonuna tıklayıp devam edin.
    Ya da aşağıda listelenen programlardan herhangi biriyle bir süre haşır neşir olduysanız o programı seçip alışmış olduğunuz fare hareketlerinin düzenini Shapr3d ile kullanarak daha programa daha kolay alışabilirsiniz.
    Liste uzun ekran görüntüsünde görünmeyenlerle birlikte tam liste şu şekilde:
    • 3ds Max
    • Autocad
    • Blender
    • Cinema4D
    • Fusion360
    • Lego Studio
    • OnShape
    • Rhino
    • SketchUp
    • SolidWorks
    Sonraki aşamaya geçtiğimizde artık ayar işleri bitti, programı öğrenmek için programın kendi içine entegre edilmiş olan eğitim videoları bölümü başlıyor:
    1. ders



    Genel olarak 3d çizim programlarının temel mantığı şu şekildedir:

    Öncelikle bir düzlem üzerine sketch yapılır. (Bkz: Sketch: dilimizdeki karşılığı taslak çizim ya da sektörel olarka daha yaygın bilinen adıyla eskiz yapılır)
    Burada yaptığımız çizim 3d tasarımını yapacağınız bir ürünün, tek bir açıdan baktığınızda gördüğünüz ana hatlarını, dış detaylarını belirten çizimdir.
    Bir ürünü elinize aldığınızda 3 farklı yönden baktığınızda gördüğünüz 2 boyutlu görüntüleri bir düzlem üzerinde çizilmiş olduğunu hayal edin.

    2. ders:


    2. derste videoda yapılan örnek çizimde anlattığı gibi dikkat etmeniz gereken başladığınız bir çizimin açık bir ucu kalmamalı, çizimi başladığınız nokta ile birleştirerek kapatmalısınız. Videoda "close sketch" diye belirttiği detay, 3 boyut kazandırmak istediğiniz çizimin kapalı bir çizim olmasıdır.

    1. ve 2. ders videolarına basit bir örnek:

    Örneğin programda r10.net yazısının 3 boyutlu bir anahtarlığını yapmak istiyorsak öncelikle düzlem üzerine "r10.net" yazısını yazmak ya da çizerek yazının ana hatlarını çıkarmak gerekiyor. 1. derse örnek olması için hazırladığım r10.net çalışmasında düzlem mantığını bu şekilde anlayabilirsiniz. r10.net yazısının ön düzlem görüntüsüne baktığınızda hiçbir karakterin çiziminde açıkta kalan bir yer olmadığını görebilirsiniz.

    2. ders devamı:

    Düzleme kapalı bir çizim yaptık ve artık 3d modele çevirmek (katı model) gerekiyor. Yapacağımız iş çizim üstüne gelince çıkan mavi oka tıklayıp yukarı sürüklemek olacak.

    3. ders:
    Mevcut modelimizi ekranda hareket ettirebilir veya döndürebiliriz. Bunun için öncelikle model üstüne çift tıklıyoruz, ardından ekranda çıkan küçük oklar yardımıyla sürükleyerek hareket ettirebilir ve döndürebiliriz.

    4. ders:
    Tasarımlarımızda en çok kullanılacak yöntem, modelin detaylarını oluşturmak için yaptığımız katı modellerin herhangi bir yüzeyine çizim yapmak (sketch açmak/düzleme çizim açmak) olacak. Bunu yapmak için tabi öncelikle bakış açımızı değiştirmemiz ve çizim yapacağımız yüzeye dik bakmamız gerekiyor.

    Programda bunun pratik bir yolu var: " Hover over the top face.."
    Videoda diyor ki düz bakmak istediğin yüze fareyi getir, klavyeden boşluk (space) tuşuna bas.

    5. ders:

    4. derste bahsettiğimiz çizim yapmak istediğimiz düzlem artık karşımızda. Örneğin burada mil gibi görünen şeklin üst yüzeyine bir delik açacağız. Bu durumda bu dairesel şeklin tam merkezini referans alarak yeni bir daire çizmemiz gerekiyor. Fareyi o bölgeye yaklaştırdığınızda program size merkez noktasını face center ifadesi ile yüzeyin tam merkezinde olduğunuzu gösterir.
    Ya da herhangi bir noktadan rastgele daireyi çizip ardından çizdiğiniz daireyi merkez noktasından tutup çizim yaptığınız yüzeyin orta noktasına taşıyabilirsiniz, yine aynı şekilde size yardımcı olacak.

    6. ders:
    Delmek için çizdiğimiz daireyi artık keserek aşağı doğru uzatacağız, bunun için bakış açımızı farenin orta topuna basarak (ya da Ayar 3'te seçtiğiniz fare düzenine göre) değiştiriyoruz.
    Ardından çizdiğimiz dairenin ortasına 1 kez sol tıklayıp çıkan mavi oku tutup aşağı sürüklüyoruz.

    7. ders:

    Yaptığımız 3D modellerin keskin köşeleri var. Bu köşeleri 2 farklı yöntem ile yumuşatabiliyoruz. 3D programlarda buna farklı isimler veriliyor. Genel adıyla radius, chamfer, fillet gibi isimleri var. Dilimizde tam karşılıkları olmasa da radyus, dairesel kenar ve pah olarak kullanılır. (Sanayide pah kırmak olarak duyarsınız)
    Bu 2 yöntem, köşeyi seçip modelin dışına ya da modelin içine doğru sürüklemek suretiyle uygulanır. (Model dışına radyus, model içine pah)

    Programın tanıtımdaki temel dersleri burada bitiyor. Artık gerisi sizin hayal gücünüze kalmış.

    Üyelik için son aşamalar. Buradan sonrası artık kişisel veri toplamak amacıyla istenen bilgiler;
    Ayar 4:

    Burada çalışma ortamımız hakkında bilgi isteniyor, Herhangi birini seçebilirsiniz.

    Ayar 5:

    Burada daha önce hangi programı kullandığımızı soruyor.

    6. menüde bizi nereden duydunuz diye soruyorlar herhangi birini seçin ve sırada gelen ekranda Sign up seçeneği ile yeni üyelik ekranına ulaşın ve üyelik bilgilerinizi doldurun.
    Son olarak üyelik işlemleri bitince karşımıza başlangıç ekranı geliyor:

    Eğer yeni bir çizim yapacaksak soldaki Start modeling seçeneğini seçiyoruz. Daha önceden başka bir programda başladığımız bir modelimiz var ise sağdaki Import seçeneği ile modelinizi içeri aktarabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken Solidworks üzerinden montaj aktaramıyorsunuz, tek parça bazlı aktarım yapabilirsiniz. (Ya da programın ücretli versiyonuna geçip tüm özellikleri açık olarak kullanaiblirsiniz.)

    Ders 8:

    Tanıtım bölümündeki temel derslerden sonra artık bu bölümde yeni başlayanlar için detay dersleri başlıyor. Ben bu dersleri tek tek konumuza eklemeyeceğim çünkü içerik buraya kadar yeterince uzun oldu diye düşünüyorum. Takıldığınız noktalarda konu altında ekran görüntüsü alıp soru sorarsanız yardımcı olurum ya da talep olursa bu konunun devamı niteliğinde hatta seri olarak bir eğitim dizisi yapabiliriz.

    PM kutumu doldurmamak kaydıyla özelden de ulaşabilirsiniz
  • smm panel
  • 23-04-2022, 14:11:48
    #3
    Öğrenci arkadaşlar 1 yıl ücretsiz pro kullanabiliyordu bunu. Geçen sene yapmıştım ben eski kimliğimin fotoğrafını göndermiştim sanırım. Bu şekilde tam sürüm kullanmanızı tavsiye ederim, çeşitli uzantılarda vs. export edebiliyorduk modeli.